خلاصة:
درباره نحوه قرائت «ال یاسین » در آیه شریفه )سلام علی ال یاسین ((الصافات :١٣٠) سه قرائت میان قاریان قرآن ، مطرح شده است : الف ) آل یاسین ب ) ال یاسین ج ) ادراسین . بدیهی است هر یک از قرائت های یاد شده ، هم دلیل و هم مفهوم خاص خود را دارند، در تایید قرائت «آل یاسین » و اینکه منظور از آن «آل محمد» است در منابع روایی شیعه روایاتی ذکر شده است . در این مقاله ، پس از عرضه این روایات ، به بررسی سندی و متنی آنها پرداخته و در پایان نتیجه گرفته شد قرائت صحیح «ال یاسین » است ، چرا که میزان قطعی در پذیرش روایات ، موافقت آن با قرآن است و چنانکه روایتی با کتاب خدا سازگار نبود نباید آن را پذیرفت .
ملخص الجهاز:
autumn 2013 / نگرشی به روایات تفسیری شیعه ذیل آیه ﴿سلام علی إل یاسین ﴾ تاریخ دریافت : ٩١/٩/١ تاریخ پذیرش : ٩١/١١/٧ / دکتر محمد حسن رستمی؛ استادیار دانشگاه فردوسی مشهد فرحناز وحیدنیا؛ دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث چکیده درباره نحوه قرائت «ال یاسین » در آیه شریفه )سلام علی إل یاسین ((الصافات :١٣٠) سه قرائت میان قاریان قرآن ، مطرح شده است : الف ) آل یاسین ب ) ال یاسین ج ) ادراسین .
این روایت به دلیل افراد ذیل در سلسله سند آن ضعیف است : الف ) محمد بن إبراهیم بن إسحاق الطالقانی: نام او تنها در معجم الرجال الحدیث خویی آمده ، 27 وی درباره اومیگوید:«تشیع و حسن عقیده او برایمان ثابت است ؛ اما وثاقت او معلوم نیست .
این روایت به دلیل افراد ذیل در سلسله سند آن ضعیف است : الف ) عبد الله بن الحسن المؤدب : هیچ توثیق و تضعیفی در مورد او نیامده است و فقط در کتاب رجال طوسی در مورد او گفته شده است : «روی عن أحمد بن علویه کتب الثقفی و روی عنه 41 علی بن الحسین بن بابویه » ب ) أحمد بن علی الأصبهانی : نام او تنها در کتاب معجم رجال الحدیث خویی آمده و در مورد او گفته شده است : «روی: عن إبراهیم بن محمد الثقفی و روی عنه : عبد الله بن الحسین المؤدب .