خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین نگرش دانشجویان تربیت بدنی نسبت به محتوی شغل آینده خود و نیاز رشدی آنها است . بدین منظور ٣٦٠ دانشجو بصورت طبقه ای از دانشکده های تربیت بدنی واقع در دو استان تهران و گیلان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه نگرش نسبت به شغل و نیاز به رشد هاکمن و ادهام استفاده شد. میزان پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ٧٧صدم و٨٨صدم محاسبه شد. داده ها با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسن و آزمون t مستقل در سطح معناداری ٠٠٥>p تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین نیاز به رشد دانشجویان تربیت بدنی و نگرش آنها نسبت به شغل آینده در تمام ابعاد شغل ، تنوع مهارت ، هویت وظیفه ، اهمیت وظیفه ، استقلال و پسخوراند وجود دارد(٠/٧٤٨= r).اختلاف معنی داری بین نگرش نسبت به شغل آینده و شدت نیاز به رشد در دانشجویان مرد و زن مشاهده نشد(٠٠٥<p) ولی بین نگرش نسبت به شغل آینده و شدت نیاز به رشد در دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنی داری وجود داشت (٠٠٥>p). اختلاف معنی داری بین نگرش نسبت به شغل آینده در دانشجویان متاهل و مجرد مشاهده نشد (٠٧٦٦=p) ولی بین نیاز به رشد دانشجویان متاهل و مجرد اختلاف معنی داری وجود داشت (٠٠١٦=p). یافته های تحقیق نشان داد نگرش دانشجویان نسبت به ابعاد اصلی شغل در حد بالایی است که نشان از نگرش مثبت آنها نسبت به این امر است و با شدت نیاز به رشدآنها همخوانی دارد. بنابراین اگر متناسب بانگرش و نیاز به رشد دانشجویان فرصتهای شغلی ایجاد شود سه حالت روانی ؛ تجربه با اهمیت بودن کار، تجربه مسئولیت در کار و اطلاع از نتایج فعالیت کاری را تجربه می کنند که پیامد؛ انگیزه درونی زیاد، عملکرد کاری با کیفیت بالا، رضایت شغلی زیاد، غیبت و ترک خدمت پایین را به همراه خواهد داشت .
The purpose of this study was to investigate the relationship between
Physical Education student’s attitude toward their Job Future content
and their growth need. For this purpose, 360 students had been
selected to Physical Education faculties in Tehran and guilan province.
The self- report scales of the job diagnostic survey and growth need
hackman and Oldham (would like format & job chose format) were used
to collect information. Cronbach alpha tests were used to measure
reliability for each scale and 0.77 & 0.88 accounted. Data analyzed at
meaningful level of p≤0.05 using Pearson correlation coefficient and
independent t- test. Results showed that there is meaningful
relationship between Physical Education students growth need and their
attitude toward their future job in total core job characteristic; skill
variety, task identity, task significance, autonomy, feedback( r=0.748).
There is not meaningful difference between attitudes toward future job
and growth need in male and female students (p≥0.05) but there is
meaningful difference between attitudes toward future job and growth
need in different education levels (p≤0.05). There is not meaningful
difference between attitude toward future job in married and single
students (p=0.760), But there is meaningful difference between growth
need in married and single students (p=0.016). Results showed that
attitude toward core job characteristic are positive that has balance
with students growth need. Therefore, if job design proportional with
attitude and students growth needs, they feels three emotional
situations; experienced meaningfulness, experienced responsibility and
knowledge of results That would influence on high internal work
motivation, high quality work performance, high satisfaction, low
absenteeism and turnover.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین نیاز به رشد دانشجویان تربیت بدنی و نگرش آنها نسبت به شغل آینده در تمام ابعاد شغل ، تنوع مهارت ، هویت وظیفه ، اهمیت وظیفه ، استقلال و پسخوراند وجود دارد(٠/٧٤٨= r).
اختلاف بین نگرش دانشجویان دو جنس (مذکر و مونث ) نسبت به ابعاد مختلف شغل و شدت نیاز به رشد آنها همان گونه که در جدول ٤، مشاهده می شود در حالی که اختلاف در سه بعد تنوع مهارت ، اهمیت وظیفه و بازخورد از پنج بعد اصلی شغل معنی دار است ولی این اختلاف در کل ابعاد و نیاز به رشد معنی دار نمی باشد.
جدول ٥ ، به بررسی اختلاف بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) نسبت به ابعاد مختلف شغل و شدت نیاز به رشد آنها می پردازد که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار است (٠٠٥>p).
اختلاف بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) نسبت به ابعاد مختلف شغل و شدت نیاز به رشد آنها همان گونه که در جدول (٥)، مشاهده می شود در حالی که اختلاف فقط در سه بعد تنوع مهارت ، استقلال و بازخورد از پنج بعد اصلی شغل معنی دار است ولی این اختلاف در کل ابعاد و نیاز به رشد معنی دار می باشد.
The diagnostic survey: an instrument for the diagnosis of jobs and the evaluation of job redesign projects, technical report no 4, new haven, Conn, Yale University, department of administrative sciences.