ملخص الجهاز:
"این متن از آن جهت برای ما جالب توجه است که به تأثیر و تأثر سینما بر حقوق و فرایندهای حقوقی میپردازد و همچنین بحثهایی دربارهی تأثیر سینما بر فرهنگ و ساخت واقعیت اجتماعی و تأثیرگذاری بر قانون و حقوق، به صورت غیرمستقیم، را هم مطرح میکند.
2. طبقهبندی مقدماتی استدلالها در زمینهی ارتباط حقوق و سینما سه گروه گفتمانی در موضوع ارتباط حقوق و سینما قابل شناسایی هستند: ساختاری (در صدد بیان ابزارهای مختلفی است که حقوق و سینما پیرامون آنها ایجاد میشوند)، فرهنگی (به توصیف پدیدهی اجتماعی حقوق و سینما به عنوان عناصر تشکیلدهندهی یک فرهنگ خاص میپردازد) و هنجاری (مبانی و الزامات اخلاقی قوانین حقوقی و دستاوردهای سینمایی را ارزیابی میکند).
در صورتی که «بخش پشت صحنه» یک عنصر ساختاری مشترک میان حقوق و سینما تلقی گردد، آیا چنین تعبیری در مورد بخش ظاهری یا به تعبیر درستتر(نشان داده شده) نیز صحیح میباشد؟ از جهت ساختاری، بازنمایی به بستن عملیاتی و آشکارنمودن مبتنی بر شناخت وابسته میباشد.
به علاوه، معمولا ما در حقوق به پدیدهی هنجاری حساس هستیم، اما چه چیزی یک رفتار خاص را تبدیل به هنجار مینماید؟ بینش حقوقی را میتوان در ارزیابی نظر سینما نسبت به این سؤالات مورد استفاده قرار داد.
آیا ادراکات اخلاقی ـ معنویای که در طی سالهای متمادی در سنت حقوقی در رابطه با زمینهی خاصی از فعالیتها جمع شده است، مورد توجه جدی کارگردان قرار گرفته است؟ این موضوع در حال حاضر رایج شده است که نمایشنامهنویسان و کارگردانهای سریالهای تلویزیونی (همچنین فیلمهای سینمایی) اقدام به گرفتن مشاورههای حرفهای حقوقی مینمایند تا اطمینان پیدا کنند که داستانسرایی سینمایی با داستانهای پایه که حرفهی حقوقی را ایجاد میکنند، تعارضی نداشته باشند."