خلاصة:
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ ﺻـﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷـﮕﺮی اﺳـﺘﺎن ﮔﻠﺴـﺘﺎن اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪهاﺳﺖ. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ، ﻣﻘﻄﻌﻲ و ﻛﺎرﺑﺮدی از ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳـﺘﺎﻧﺪاردی اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ ﻛـﻪﭘﺲ از ﺳﻨﺠﺶ رواﻳﻲ و ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی آﻣـﺎری ﺗﺼـﺎدﻓﻲ ﺳـﺎده )ﺑـﺮای ﮔﺮدﺷـﮕﺮان( و ﺗﺼـﺎدﻓﻲﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺷﺪه )ﺑﺮای ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن( ﺑﻴﻦ ﮔﺮدﺷﮕﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﻮزﻳـﻊ ﮔﺮدﻳـﺪ. ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ دادهﻫـﺎیﭘﮋوﻫﺶ در دو ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻧـﺮماﻓـﺰار SPSSﺻـﻮرت ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ. ﻧﺘـﺎﻳﺞﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻴﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪﻧﻴـﺎﻓﺘﮕﻲ اﺳـﺘﺎن ﮔﻠﺴـﺘﺎن و ﻋﻮاﻣـﻞ ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧـﻪ )ﺗﻌـﺪد ﻣﺮاﻛـﺰﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی، ﺿﻌﻒ اﻣﻜﺎﻧﺎت زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ و ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺿﻌﻒ ﺑﺎزارﻳـﺎﺑﻲ و ﻓﻘـﺪان ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﭘـﺬﻳﺮشﮔﺮدﺷﮕﺮ( وﺟﻮد دارد.
This study aims to investigate the effective factors on non-development of tourism industry in Golestan province. The standard questionnaires are used to doing this descriptive، cross-sectional and tentative that those be scattered after measuring their validity and reliability based on simple-random sampling(for tourists) and taxonomy-sampling(for experts) between tourists and experts. The analysis of research data is performed by SPSS software. The results of this research showed that significant relation exists between non-development of tourism industry of Golestan province and quadruplet factors (multiplicity of decision-making centers، lack of fundamental equipment and tourism services، weakness of marketing، lack of culture of reception of tourists.
ملخص الجهاز:
" ﺟﺪول ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪﻫﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺗﺒﻪﻫﺎ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ 28/2 ﻧﺒﻮد ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻣﺪون ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ 61/3 ﻛﻤﺒﻮد ﻛﺘﺐ، ﻣﻘﺎﻻت، ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ و ﻋﻜﺲ از ﺟﺎذﺑﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎن 13/2 اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ از ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎی ﺷﺒﻜﻪ اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺟﺎذﺑﻪﻫﺎ 40/2 ﻋﺪم ﺑﺮﮔﺰاری ﻫﻤﺎﻳﺶ و ﺟﺸﻨﻮاره ﻣﻨﻈﻢ ﺳﺎﻻﻧﻪ 75/3 ﺣﻀﻮر ﻛﻢ در ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎهﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی در داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﻛﺸﻮر ﻣﻨﺒﻊ: ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ آزﻣﻮن ﻓﺮﻳﺪﻣﻦ 2 Xﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﻧﺘﻴﺠﻪ آزﻣﻮن ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﻴﺰان ﺧﻄﺎی ﻣﺠﺎز رد 0H 700/0 50/0 10/11 در ﺿﻤﻦ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﻳﺪﻣﻦ، رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ، ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﻴـﺐ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: 1- ﻋﺪم ﺑﺮﮔﺰاری ﻫﻤﺎﻳﺶ و ﺟﺸﻨﻮاره ﻣﻨﻈﻢ ﺳﺎﻻﻧﻪ 2- اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ از ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎی ﺷﺒﻜﻪ اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺟﺎذﺑﻪﻫﺎ 3- ﻋﺪم وﺟﻮد ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻣﺪون ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ 4- ﻛﻤﺒﻮد ﻛﺘﺐ، ﻣﻘﺎﻻت، ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ و ﻋﻜﺲ از ﺟﺎذﺑﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎن 5- ﺣﻀﻮر ﻛﻢ در ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎهﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی در داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﻛﺸﻮر ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻈﺮات دو ﮔﺮوه ﭼﻮن ﻛﻪ در آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ، اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊآوری ﺷـﺪه از دو ﮔـﺮوه در ﺑﻌﻀـﻲ ﻣـﻮارد ﺑـﺎ ﻫـﻢ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻈﺮات دو ﮔﺮوه ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﺎن و ﮔﺮدﺷـﮕﺮان در ﻣـﻮرد ﻫـﺮ ﻳﻚ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﮔﻠﺴـﺘﺎن از آزﻣـﻮن T-Testاﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﻲ- ﺷﻮد، ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ آزﻣﻮن، اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ دو ﮔﺮوه در ﻣﻮرد ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻋﻮاﻣـﻞ ﺗﻮاﻓـﻖ ﻧﻈـﺮ دارﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ، در اداﻣﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن آورده ﻣﻲﺷﻮد: ﻋﺎﻣﻞ اول: ﺗﻌﺪد ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻋﺎﻣﻞ اول ﻓﻘﻂ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن، آزﻣﻮن Tﺑﺮای اﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺿـﻮﻋﻴﺖ ﻧﺪارد."