خلاصة:
آﻳﺖاﷲ ﺟﻮادی آﻣﻠﻲ از ﺟﻤﻠﻪ اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻﻳﻚ از ﺗﻘﺮﻳﺮﻫـﺎی ﺑﺮﻫﺎن وﺟﻮدی ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎن ﻏﺮﺑﻲ و ﻣﺴﻠﻤﺎن را ﻧﻤﻲﭘـﺬﻳﺮد و آنﻫـﺎ را ﻧـﻮﻋﻲ ﻣﻐﺎﻟﻄـﻪ ﻣﻲداﻧﺪ؛ وی ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﻨﺘﻘﺪان ﻏﺮﺑﻲ اﻳﻦ ﺑﺮﻫﺎن، ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻫﻴﭻ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ، ﺣﺘﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﺧﺪا ﻳﺎ واﺟﺐ اﻟﻮﺟﻮد، ﻧﻤﻲ ﺗﻮان وﺟﻮد ﺧﺎرﺟﻲ آن را ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ. وی اﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎد را ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺳﻼﻣﻲ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻲدﻫﺪ و اﺷﻜﺎل اﺻﻠﻲ اﻳـﻦ ﺑﺮﻫـﺎن را در ﺧﻠﻂ ﺣﻤﻞ اوﻟﻲ ذاﺗﻲ و ﺷﺎﻳﻊ ﺻﻨﺎﻋﻲ ﻣﻲداﻧﺪ. اﻧﺘﻘﺎد دﻳﮕﺮ اﺳـﺘﺎد ﺟـﻮادی ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﺑﺮﻫﺎن اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ﺑﺮﻫﺎن ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ از ﻣﻔﻬﻮم ﺷﺮﻳﻚ اﻟﺒﺎری ﻫﻢ، وﺟـﻮد آن را ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ، ﭼﺮاﻛﻪ در ﻣﻔﻬﻮم ﺷﺮک اﻟﺒﺎری ﻧﻴﺰ، ﺗﻤـﺎم ﺻـﻔﺎت ﺧـﺪا، ﻣﺎﻧﻨـﺪ وﺟﻮب وﺟﻮد و ﻛﻤﺎل ﻣﻄﻠﻖ، ﮔﻨﺠﺎﻧﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ دﻳـﺪﮔﺎه وی درﺑﺎرة ﺑﺮﻫﺎن وﺟﻮدی و اﻧﺘﻘﺎدات او ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﺮﻫﺎن ﻣﻲﭘﺮدازد.
ملخص الجهاز:
ﺧﻼﺻﺔ ﭘﺎﺳﺦ اﺳﺘﺎد ﺟﻮادی ﺑﻪ اﻳﻦ ادﻋـﺎ اﻳـﻦ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﻮﺟﻮد ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻄﻠﻖ ﻳﺎ واﺟﺐ اﻟﻮﺟﻮد، ﻓﻘﻂ از ﻧﻈﺮ ذﻫﻨﻲ و ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻳﺎ ﺣﻤﻞ اوﻟﻲ ذاﺗﻲ، دارای وﺟﻮد ﻳﺎ ﻛﻤﺎل اﺳﺖ، وﻟﻲ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪارد ﭼﻴﺰی ﻛﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﺎ ﻣﻮﺟﻮد ﻳﺎ ﻛﺎﻣﻞ اﺳﺖ، از ﻧﻈـﺮ ﻣﺼﺪاق ﻳﺎ ﺣﻤﻞ ﺷﺎﻳﻊ ﺻﻨﺎﻋﻲ، ﻓﺎﻗﺪ وﺟﻮد و ﻛﻤﺎل ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﺎﺷـﺪ و اﻳـﻦ ﻫـﻢ ﻣﺴـﺘﻠﺰم ﻫـﻴﭻ ﺗﻨﺎﻗﻀﻲ ﻧﻴﺴﺖ، زﻳﺮا ﻳﻜﻲ از ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻨﺎﻗﺾ، وﺣﺪت ﺣﻤﻞ اﺳﺖ و اﺛﺒﺎت و ﺳـﻠﺐ ﻫـﻢزﻣـﺎن 3 ﻳﻚ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﻪ ﺷﺮط آنﻛﻪ ﺑﻪ دو ﺣﻤﻞ ﻣﺘﻔﺎوت ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﻗﺾ ﻧﻤﻲﺷﻮد؛ »اﺷﻜﺎل اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﻫﺎن آﻧﺴﻠﻢ از ﻧﺎﺣﻴﺔ ﻣﻐﺎﻟﻄﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺧﻠـﻂ ﺑـﻴﻦ ﻣﻔﻬـﻮم و ﻣﺼﺪاق وﺟﻮد و ﻫﺴﺘﻲ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ.
اﮔﺮ ﻣﺮاد او ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﺣﻤﻞ اوﻟﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺣﻖ ﺑﺎ اوﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ، ﺳﻠﺐ ﻣﻔﻬﻮم ﻫﺴﺘﻲ و وﺟﻮد از ﺧﺪاوﻧﺪ، ﺑﺎ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﻛﻪ از او ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻛﺎﻣﻞﺗﺮﻳﻦ ﻛﻤـﺎل ﻗﺎﺑـﻞ ﺗﺼـﻮر، ﻣـﻲﺷـﻮد، ﺗﻨﺎﻗﺾ دارد و ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﻣﻮﺟﻮدﺑﻮدن و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺿﺮورت وﺟﻮدداﺷﺘﻦ، دو ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﻛـﻪ در ﺗﺼﻮر او ﻣﺄﺧﻮذ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻟﻴﻜﻦ ﺻﺮف اﻳﻦ ﻣﻘﺪار، ﺗﺤﻘﻖ ﺧﺎرﺟﻲ و ﻣﻮﺟﻮدﺑﻮدن ﺑﻪ ﺣﻤﻞ ﺷﺎﻳﻊ را ﺑﺮای واﺟﺐ ﺗﻌﺎﻟﻲ اﺛﺒﺎت ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ و اﮔﺮ ﻣﺮاد آﻧﺴﻠﻢ از ﻣﻮﺟﻮدﺑﻮدن، ﻣﺼﺪاق ﻫﺴﺘﻲ و ﻣﻮﺟﻮدﻳﺖ ﺑﻪ ﺣﻤﻞ ﺷﺎﻳﻊ ﺑﺎﺷﺪ در اﻳﻦ ﺣﺎل ﻣﻼزﻣﻪای ﺑﻴﻦ ﺳﻠﺐ وﺟﻮد ﺑـﻪ ﺣﻤـﻞ ﺷـﺎﻳﻊ از ﺧﺪاوﻧﺪ و ﻧﻔﻲ ﻛﻤﺎل از ﻣﻔﻬﻮم او ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻨﺎﻗﻀـﻲ ﻻزم ﻧﻤـﻲآﻳـﺪ ﺗـﺎ از اﻳـﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻘﻴﺾ ﻣﻄﻠﻮب ﻳﻌﻨﻲ، ﻣﻮﺟﻮدﻧﺒﻮدن ﺧﺪاوﻧﺪ اﺑﻄﺎل ﺷﺪه و ﺑﻪ دﻧﺒـﺎل آن ﻣﻄﻠـﻮب ﻳﻌﻨـﻲ واﻗﻌﻴﺖ و وﺟﻮدداﺷﺘﻦ او ﺑﻪ ﺣﻤﻞ ﺷﺎﻳﻊ، اﺛﺒﺎت ﮔﺮدد.