خلاصة:
ویلیام لین کریگ فیلسوف معاصر آمریکایی است که در سالهای گذشته کوشیده است تا به کمک نظریه های جدید کانتور و نظریه فیزیک «مهبانگ»، تبیین تازه ای از برهان جهان شناختی ارایه دهد. وی برهان خویش را «برهان جهان شناختی کلام» می نامد که تبیینی جدید از برهان مسلمانانی همچون کندی است. او می کوشد حدوث زمانی عالم و نیاز به خداوند به عنوان علت محدثه را اثبات کند. در مجال پیش رو نخست برهان کریگ با توجه به مبانی و مقدمات آن تبیین می شود، سپس مبانی وی به فلسفه متعالیه صدرایی عرضه شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
ملخص الجهاز:
٤. اهتمام کندي به مفهوم متناهي که آن را بر زمان و حرکت و به طور کلي بر مقدار و همچنين جرم عالم اطلاق مي کند به خاطر توجه او به مسائل خط يري مانند استدلال براي اثبات وجود خدا و امکان آفرينش از عدم و انقط اع يا انهدام نهايي جهان به امر خدا مي باشد.
به نظر کانتور يک مجموعه ، زماني بي نهايت است که بخشي از کريگ اولين استدلال فلسفي خود در دفاع از مقدمه دوم ]عالم به وجود آمده[ را اين چنين ارايه مي دهد: ١.
به طور خلاصه کريگ نامتناهي بالفعل را به سه دليل رد مي کند: اولا، وجود بي نهايت بالفعل مستلزم بط لان هاي متعددي است ؛ ثانيا، تحليل کانتور از بي نهايت بالفعل يک سيستم محکم رياضياتي را ارايه کرده است اما اين سيستم هيچ اظهار وجودي براي بي نهايت بالفعل در عالم واقع با خود ندارد؛ ثالثا، حتي وجود رياضي بي نهايت بالفعل قابل قبول نيست و در نتيجه نمي توان آن را مسلم فرض کرد تا براي اثبات وجود واقعي بي نهايت بالفعل از آن استفاده کرد (٩٥ p ,٩٧٩.
کريگ استدلال کرد که غيرممکن بودن وجود يک بي نهايت بالفعل مستلزم اين است که عالم آغازي داشته باشد و اينکه بي نهايت بالفعل اگر هم بتواند موجود شود، اين بي نهايت نمي تواند با افزودن متوالي 2 تشکيل شود و در نتيجه ، وجود عالم آغاز زماني دارد.