خلاصة:
تفکر مارکسیستی درباره فرهنگ، زمینه تحقیق و آموزش بسیاری را در گروه های دانشگاهی ادبیات فراهم کرده و نقش مهمی را در توسعه آثار نظری اخیر ایفا نموده است. فمینیسم، تاریخ گرایی جدید، ماتریالیسم فرهنگی، نظریه پسااستعماری و نظریه کوییر، همگی اندیشه هایی را درباره محصول فرهنگی به دست می دهند که از مارکس نشات گرفته است، و مهم تر آنکه هر یک از این نظرات ارتباط خاصی با مطالعات ادبی دوره رنسانس دارند. به رغم این، اندیشه های اصلی مارکس به ندرت در آثاری درباره شکسپیر به درستی تبیین شده اند، و حتی ادعا شده که آنها ارتباطی با هم ندارند. این مقاله قصد دارد تا تاثیرات مارکسیسم بر آثار وابسته به شکسپیر را تبیین کند و راه-هایی را پیشنهاد دهد که این تاثیرات می-توانند در آن نقشی را در ادبیات متعهد سیاسی، نقد ادبی و تحلیل فرهنگی ایفا کنند.
ملخص الجهاز:
Comparative Analysis of Marx and Shakespeare’s Views Nasrollah Emami * MohammadReza Kamali Baniyani** Abstract Marxist thinking about culture has paved the way for much research and teaching in university departments of Literature and played a crucial role in the development of recent theoretical works.
Arguing and treating the Elizabethan mind-set as essentially closed to ideas time of which had not come, Shaw displayed a limited grasp of Marx's sense of the relationship between art and economic production.
In tracing a history of Marx's position in twentieth-century Shakespeare studies, this tattle will attempt to identify the deadening hand of mechanistic views of human creativity whether coming from the political left or right.
A Marxist insight has taken hold throughout literary studies: that the origin of ideas, the 'definite forms of social consciousness' (or superstructure), can be found in the conditions that gave rise to them, the 'relations of production' that are 'the real foundation' (or base) (Marx, 1970, pp.
61- 74), and they provided Marx with a new way to think about ideology: alienation happens in production, at the economic base, and spreads into the superstructure from there.
The straightforward Marxist view is offered by David Margolis in a study of the play's representations of the disintegration of social structures: King Richard and Bolingbroke are more than individuals in conflict; they are made to represent a struggle between hierarchical and individualistic world: The principle of the individual vanquishes the principle of hierarchy, the right of ownership defeats the right of authority.