خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻗﻴﺎﺳﻲ )ﭘﻨﻬﺎن( آﺷﻜﺎر و اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ در ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﺗﺎپ اﺳﭙﻴﻦ ﺗﻨﻴﺲ روی ﻣﻴﺰ ﺗﺨﺖ ﻓﺸﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻮد. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 63 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ داوﻃﻠﺐ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ در ﺳﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی آﺷﻜﺎر، ﻗﻴﺎﺳﻲ و اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭘﺲ از اﺟﺮای 003 ﻛﻮﺷﺶ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب، آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﻓﻮری و اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﻗﺒﻞ از ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺑﺎزﭘﺮدازش ﺧﻮدآﮔﺎه، ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن ﻣﺮﺣﻠﺔ آزﻣﻮن ﭘﺮوﺗﻜﻞ راﻫﺒﺮدی اﺧﺒﺎری و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ اﺿﻄﺮاب ﺣﺎﻟﺘﻲ رﻗﺎﺑﺘﻲ در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری را ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﻓﻮری ﻧﺸﺎن ﻧﺪاد. در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻗﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ از دو ﮔﺮوه آﺷﻜﺎر و اﻛﺘﺸﺎﻓﻲﺑﻮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺧﻼف ﮔﺮوه ﻗﻴﺎﺳﻲ، اﻳﻦ دو ﮔﺮوه در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﻓﻮری اﻓﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد را در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮة ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺑﺎزﭘﺮدازش ﺧﻮدآﮔﺎه آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎر ﻗﻮاﻋﺪ ﻛﻼﻣﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮدﺷﺎن ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار )و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ( وﺟﻮد داﺷﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ ﭘﺮدازش ﻗﺎﻟﺐ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ، ﭘﺮدازش آﺷﻜﺎر اﺳﺖ و ﻧﻴﺰ در داﻣﻨﻪ ای از زﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﭘﻨﻬﺎن و آﺷﻜﺎر ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻛﻤﻲ ﻣﺸﺎﺑﻪ وﻟﻲ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻛﻴﻔﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ را اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮدن ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻗﻴﺎﺳﻲ اﺟﺮاﻛﻨﻨﺪﮔﺎن را از ﻣﺰاﻳﺎی ﻣﻘﺎوت در ﺑﺮاﺑﺮ اﻓﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﻣﻲ ﺳﺎزد.
ملخص الجهاز:
داﻧﺸﻴﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﭼﻜﻴﺪه ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻗﻴﺎﺳﻲ )ﭘﻨﻬﺎن( آﺷﻜﺎر و اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ در ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﺗﺎپ اﺳﭙﻴﻦ ﺗﻨﻴﺲ روی ﻣﻴﺰ ﺗﺨﺖ ﻓﺸﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻮد.
ﺑﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺧﻼف ﮔﺮوه ﻗﻴﺎﺳﻲ، اﻳﻦ دو ﮔﺮوه در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﻓﻮری اﻓﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد را در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮة ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺑﺎزﭘﺮدازش ﺧﻮدآﮔﺎه آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎر ﻗﻮاﻋﺪ ﻛﻼﻣﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮدﺷﺎن ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار )و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ( وﺟﻮد داﺷﺖ.
در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﻛﻪ ﻫﺪف اﻳﺠﺎد اﺳﺘﺮس رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ در ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻮد، ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻳﺎدداری اﺟﺮا ﻣﻲ ﺷﺪ، ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﮔﺮﻫﺎی اﻳﺠﺎدﻛﻨﻨﺪة اﺳﺘﺮس اﻋﻤﺎل ﺷﺪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ از ﻋﻤﻠﻜﺮد آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﻓﻴﻠﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ و ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻪ ﺑﺎزﻳﻜﻦ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺗﻨﻴﺲ داوری ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ اﻣﺘﻴﺎز را ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ، ﺟﺎﻳﺰه درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ )71،01،7،1( .
(P ﺷﻜﻞ 2 _ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺷﻤﺎر ﻗﻮاﻋﺪ ﻛﻼﻣﻲ ﮔﺰارش ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ در ﭘﺮوﺗﻜﻞ اﺧﺒﺎری – راﻫﺒﺮدی، ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ در ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺰان ﻗﻮاﻋﺪ ﻛﻼﻣﻲ ﮔﺰاش ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن، آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺣﺎﻛﻲ از ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﺑﻮد )47/5=)33و2( .
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺮة ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺑﺎزﭘﺮدازش آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮوهﻫﺎ در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺗﺤﺖ اﺳﺘﺮس رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﮔﺮوه ﻫﺎ، درﮔﺮوه آﺷﻜﺎر و اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﻣﻨﻔﻲ و ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد، درﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ در ﮔﺮوه ﻗﻴﺎﺳﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻌﻨﻲداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ )ﺟﺪول 3(.
ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻣﻜﺮر روﻧﺪ رو ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﻲ داری را از ﺟﻠﺴﺔ اول ﺗﺎ ﺳﻮم اﻛﺘﺴﺎب ﻧﺸﺎن داد، اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ در اﻳﻦ روﻧﺪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.