خلاصة:
این مقاله از دیدگاه تاریخ اجتماعی هنر و با به کارگیری روش زایتگیست که بررسی زمینه تاریخی-اجتماعی را در پیدایش هنر جدید اجتناب ناپذیر میکند، نگاشته شده است ؛ لذا این تحقیق برای دست یابی به شرایط تاریخی-اجتماعی موضوع مورد بحث از منابع اولیه (کتب و اسناد) قرون هفده ، هجده و نوزده و منابع ثانویه در زمینه تاریخی- اجتماعی ظهور و توسعه هنر نقاشی مدرن توسط هنرمندان ارمنی جلفای اصفهان قرن هفدهم ، که به علت کوچ اجباری ارامنه به شهر اصفهان در سال ١٦٠٣ توسط شاه عباس صفوی به اصفهان آورده شده بودند، نگاشته شده است . در این مقاله به این مسئله پرداخته خواهد شد که چگونه اعطای امتیازات تجاری از سوی شاه صفوی باعث رشد و رونق روزافزون تجار ارمنی در اصفهان شد و چگونه دامنه قدرت تجاری جوامع قومی ارامنه به سبب موضوع فوق الذکر به شهرهای مهم اروپایی گسترش یافت و چگونه سفرهای متعدد تجار آن ها را با هنر اروپایی و به خصوص نقاشی آشنا کرد و اقامت در سکونت گاه های اروپایی مزین به نقاشی، چه تاثیری بر آن ها در راستای تشویق هنر نقاشی به سبک مدرن گذاشت . مقاله با ترسیم اوضاع تاریخی– اقتصادی این دوره سعی خواهد کرد تا زمینه مادی به کارگیری نقاشی مدرن را به مثابه یک نیاز تا آن حد که هنرمندان سرآمدی در هنر نقاشی تربیت شوند و آثار چشم گیری در خانه های تجار و اغنیا و همچنین کلیساها به صورت نقاشیهای دیواری به سبک مدرن برای تزیین از خود به جا گذارند، استخراج کند و نهایتا سعی خواهد کرد روند فرهنگ مادی و معنوی و یا به عبارتی دیگر پیوند تجارت و هنر از سوی یک قوم مهاجر را در یک بافت کاملا جدید در دیاسپورا نشان دهد و نیز میکوشد بر اساس شواهد تاریخی نشان دهد که میناس نقاش ارمنیالاصل اصفهانی طلایه دار نقاشی مدرن در ایران است و سابقه نقاشی مدرن ایران نه به قرن نوزدهم بلکه به قرن هفدهم میلادی در این مرز و بوم میرسد.
ملخص الجهاز:
"مقاله با ترسیم اوضاع تاریخی– اقتصادی این دوره سعی خواهد کرد تا زمینه مادی به کارگیری نقاشی مدرن را به مثابه یک نیاز تا آن حد که هنرمندان سرآمدی در هنر نقاشی تربیت شوند و آثار چشم گیری در خانه های تجار و اغنیا و همچنین کلیساها به صورت نقاشیهای دیواری به سبک مدرن برای تزیین از خود به جا گذارند، استخراج کند و نهایتا سعی خواهد کرد روند فرهنگ مادی و معنوی و یا به عبارتی دیگر پیوند تجارت و هنر از سوی یک قوم مهاجر را در یک بافت کاملا جدید در دیاسپورا نشان دهد و نیز میکوشد بر اساس شواهد تاریخی نشان دهد که میناس نقاش ارمنیالاصل اصفهانی طلایه دار نقاشی مدرن در ایران است و سابقه نقاشی مدرن ایران نه به قرن نوزدهم بلکه به قرن هفدهم میلادی در این مرز و بوم میرسد.
ir مقدمه مقالۀ حاضر سابقۀ حضور ایرانیان ارمنی را در دو محور بومی و مهاجر مورد بررسی قرار خواهد داد و محور مهاجرت ارامنه به ایران را که ٤٠٠ سال قبل توسط شاه عباس صورت گرفت ، در محلۀ جدیدالاحداث جلفای اصفهان پی خواهد گرفت و نیز نشان خواهد داد که چگونه یک قوم مهاجر بر اساس سیاست گذاریهای جدید در موطن نوین خود قادر به خلق فرهنگ مادی و معنویای میشود که از خلال آن افرادی بر میخیزند که میتوانند منشأ اثر سبکی جدید در هنر نقاشی شوند."