خلاصة:
هدف تحقیق حاضر مقایسه اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان دختر در درس تربیت بدنی و ورزش در سه دوره تحصیلی بود. ٣٨٥ متخصص و ١٣٧٠ معلم تربیت بدنی زن، ١٥٠٩ دانش آموز دختر و١٣٨٥ نفر ازمادران دانش آموزان ساکن شهرهای مرکزی ٢٥ استان کشور در تحقیق شرکت کردند. از پرسش نامه محقق ساخته ای با ضریب ثبات درونی(r٠٧١=) برای اولویت بندی ١٢ نیاز جسمانی، ١٠ نیاز مهارتی، ١٥ نیاز شناختی و ١٥ نیاز عاطفی استفاده شد. متخصصان و معلمان به روش انتخابی و والدین و دانش آموزان به روش تصادفی جزء نمونه آماری قرار گرفتند.دادههای تحقیق با بهرهگیری از آزمون رتبه ای کروسکال والیس در سطح (٠٠٥≥P) تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که از دیدگاه آزمودنی های تحقیق ، بین میانگین رتبه نیازهای آموزشی هر دوره تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد (٠٠٥≥P ). به طور کلی، در میان نیازهای جسمانی، نیاز به وضعیت بدنی هنجار، انواع حرکات، تمرینات و بازی های ساده برای هر سه دورة تحصیلی در اولویت بالاتر و نیاز به تمرینات آمـادگی جسمانی (بجز دوره متوسطه ) در اولـویت پایین تـر قرار داشت . هر گروه از آزمودنیهای تحقیق ، اولویت های متغیر و متنوعی برای مهارتهای ورزشی در دورههای تحصیلی در نظر گرفته بودند. در مورد اولویت نیازهای شناختی و عاطفی - اجتماعی توافق نظر بیشتری وجود داشت و آشنایی با مبانی علوم زیستی تربیت بدنی، حفظ لذت، سرگرمی و وضعیت ظاهری مناسب در اولویت بالاتر بودند.
ملخص الجهاز:
بر ایناساس بررسی اولویت نیازهای جسمانی-حرکتی (جدول ١) نشان میدهد که نیاز به حفظ وضعیت بدنی و انواع حرکات، تمرینات و بازی های ساده از دیدگاه آزمودنیهای تحقیق و در میان سه دوره تحصیلی از اولویت بالایی برخوردار است .
بررسی اولویت نیازهای مهارتی - ورزشی دانش آموزان نشان میدهد نیاز به آموزش مهارتهای پایه مانند شنا، ژیمناستیک و دو و میدانی از دیدگاه همۀ آزمودنی های تحقیق و برای هر سه دوره تحصیلی در اولویت بالاتری قرار دارد (جدول ٢).
بررسی اولویت نیازهای شناختی نشان میدهد که آشنایی با مبانی علوم زیستی تربیت بدنی، مانند اصول حفظ وضعیت بدنی و بهداشت و تندرستی، از دیدگاه آزمودنی های تحقیق و برای هر سه دوره تحصیلی در اولویت بالاتر و مبانی علوم انسانی در اولویت پایین تر قرار گرفته است (جدول ٣).
اگرچه نیاز به انواع تمرینات آمادگی جسمانی برای دوره ابتدایی در اولویت آخر قرار گرفته ، که تاحدی نیز طبیعی است ، اولویت بالای این تمرینات در دوره های تحصیلی بعدی از دیدگاه متخصصان و معلمان نشان میدهد که باید امکانات مناسب در مدرسه ، منزل و جامعه برای توسعه تندرستی دانش آموزان دختر فراهم شود.
Assessing Fundamental motor skills in the elementary school setting (Issues & solutions), Journal of Physical Education, Recreation & Dance (JOPERD), 73 (7): 26-28.
College students perception on physical education classes during school days, European Journal of Social Sciences, 7(4):69-76 10.
Quaterman, Jerome; Harris, coralline & chew, M Rose (1996), African American students perceptions of the values basic PE activity programs at historically black colleges and universities, Journal of Teaching in Physical Education( JTPE), 15 (2):188-204.