خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی یک برنامه آموزش روانشناختی بر بهداشت روانی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال ایران بود. از جامعه آماری مشتمل بر تمامی بازیکنان شرکت کننده در لیگ برتر بسکتبال ایران در سال 1388 که حدودا 150 نفر بودند دو تیم به صورت هدفمند و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، سیاهه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 فرم بازسازی شده بوده که علاوه بر نیمرخ مقیاس های روایی، شامل 4 نیمرخ مقیاس های بالینی، جسمانی/ شناختی و درون سازی، برون سازی، بین فردی و علائق و در نهایت، آسیب شناسی پنجگانه شخصیت است.سیاهه فوق دارای 338 سوال بوده و ضرایب روایی و اعتبار بالاتر از 0.86 را نشان می دهد.سیاهه شخصیتی مذکور، قبل از ارائه آموزش های روانشناختی و پس از اعمال آموزش های روان شناختی، با شرکت کنندگان اجرا شده داده ها با استفاده از مدل آماری تحلیل کواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان می دهد آموزش های روانشناختی منجر به کاهش ویژگی های نارسایی هیجانی/ برون سازی، نارسایی در تفکر، ضعف روحیه، شکایات جسمانی، هیجانات مثبت پایین، عقاید آزار دیدن، احساس ضعف و خستگی، شکایات شناختی، درماندگی/ ناامیدی، نگرانی/ فشار روانی، اضطراب، سوء استفاده از مواد، مشکلات خانوادگی، منفعل گرایی بین فردی، اجتناب اجتماعی، عدم پیوندگرایی و احساس تنهایی، علایق ادبی- زیباشناسی، روان پریشی، روان نژندی و هیجان های منفی، در گروه آزمایش شده است.
ملخص الجهاز:
سیاهه شخصیتی مذکور، قبل از ارائه آموزشهای روانـشناختی و پـس از اعمال آموزشهای روانشناختی ، با شرکت کنندگان اجرا شده دادهها با استفاده از مـدل آمـاری تحلیـل کواریـانس ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان می دهد آموزشهای روانشناختی منجر به کاهش ویژگـی هـای نارسـایی هیجانی / برونسازی ، نارسایی در تفکر، ضعف روحیه ، شکایات جسمانی ، هیجانات مثبت پـایین ، عقایـد آزار دیـدن، احساس ضعف و خستگی ، شکایات شناختی ، درماندگی / ناامیدی، نگرانی / فشار روانی ، اضـطراب، سـوء اسـتفاده از مواد، مشکلات خانوادگی ، منفعل گرایی بین فردی، اجتناب اجتمـاعی ، عـدم پیونـدگرایی و احـساس تنهـایی ، علایـق ادبی - زیباشناسی ، روانپریشی ، رواننژندی و هیجانهای منفی ، در گروه آزمایش شده است .
مداخلات روانشناختی به عنوان مهمترین فعالیت های روانشناسان ورزش کاربردی تعریف می شوند؛ زیرا آنها بـه دنبـال این می باشند که با اعمال شیوههای روانشناختی از جمله تصویرسازی ذهنی ، مشاورههای فردی و گروهی ، صـحبت کـردن با خود، مرور دیداری- حرکتی ، مراقبه و آرامسازی تدریجی کارکردهای روانـشناختی ورزشـکاران نخبـه را افـزایش داده و در نتیجه عملکرد ورزشی آنها را بهبود بخشند تا آنها بتوانند در زمینه هـای رقـابتی ، موفقیـت هـای چـشمگیری را کـسب کنند.
C, (2005), Self perception and social physique anxiety in in non-physically active adolescent Swedish girls, psychology of sport and exercise, Vol 6 (6), pp 643-656.
Relationship between state anxiety and performance in high school divers: A test of catastrophe theory.