خلاصة:
این مطالعه به بررسی ارتباط بین کمالگرایی ، اضطراب خواندن و دست یافت خواندن در زبان انگلیسی می پردازد. در این راستا، ١٣٤ دانشجوی کارشناسی رشتة زبان انگلیسی پرسشنامه های مرتبط با کمالگرایی و اضطراب خواندن را تکمیل کردند. نمرات پایان ترم دانشجویان در درس خواندن و درک مفاهیم نیز به عنوان معیار دست یافت آنها در خواندن زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفت . نتایج به دست آمده نشان داد که از میان سه بعد کمالگرایی تنها کمالگرایی جامعه مدار پیش بینی کنندة معناداری برای اضطراب خواندن و دست یافت خواندن است . همبستگی منفی معناداری نیز بین اضطراب خواندن و دست یافت خواندن به دست آمد. نتایج این مطالعه محققان را بر آن داشت تا در ارتباط بین کمالگرایی و دست یافت خواندن نقشی میانجی برای اضطراب خواندن قائل شوند. بدین ترتیب مدلی فرضی از ارتباط بین سه متغیر کمالگرایی ، اضطراب خواندن و دست یافت خواندن ارائه شد که می تواند الهامبخش پژوهش های آینده باشد.
ملخص الجهاز:
به طورکلی هدف پژوهش پیش رو پاسخ به این سؤال کلی است : آیا ارتباطی بین ابعاد کمالگرایی ٣، اضطراب خواندن ٤ و دست یافت خواندن ٥ در انگلیسی به عنوان زبان خارجی وجود دارد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
socially prescribed perfectionism بر اساس تعریف این محققان کمالگرایی خودمدار به تعیین استانداردهای شخصی بسیار بالا برای عملکرد خود تلقی می شود، کمالگرایی دیگرمدار گرایش فرد به داشتن توقعات بسیار بالا از دیگران (نزدیکان) است و بعد سوم مقیاس، یعنی کمالگرایی جامعه مدار نوعی از کمالگرایی است که در آن فرد احساس می کند نزدیکانش از او توقعات بیش ازحد انتظار دارند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تنها کمالگرایی جامعه مدار پیش بینی کنندة معناداری برای اضطراب کتابخانه است .
foreign language anxiety scale بررسی ادبیات مرتبط با این حوزه پژوهشی نشان می دهد که بیشتر مطالعات در مورد پیامدهای اضطراب انجام شدهاند؛ به عنوان مثال آیدا (١٩٩٤) در مطالعه ای که بر روی پیامدهای اضطراب زبان خارجی انجام داده است ، رابطة منفی معناداری را بین اضطراب زبان خارجی و نمرات پایانترم زبانآموزان گزارش کرد.
نتایج این پژوهش نیز نشاندهندة از رابطة منفی بین اضطراب زبان خارجی و دست یافت زبانی بود.
نتایج نشان داد که از میان سه بعد کمالگرایی تنها کمالگرایی جامعه مدار می تواند پیش بینی کنندة معناداری برای میزان اضطراب در خواندن زبان خارجی باشد.
"Perfectionism, anxiety and performance: An investigation of reading and writing in English as a foreign language".