خلاصة:
تحقیق حاضر، رابطه رسانه های دینی یا برنامه های دینی رسانه هـا را بـا تعلـق دینـی جوانان بررسی می کند. از این رو، پس از مروری بر دیدگاههای متفکران در خـصوص رسانه های دینی و طرح چند فرضیه ، با استفاده از تحلیـل عـاملی دادههـای پـژوهش میدانی ، به تعلق دینی و ابعاد آن می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد جوانان از آگاهی دینی و گرایش دینی بـالایی برخوردارنـد اما تمایل چندانی به برنامه های دینی رسانه ها نشان نمی دهند.
ملخص الجهاز:
روش تحقیق فرضیه کلی تحقیق : بین میزان استفاده جوانان از «برنامه های دینـی رسـانه هـا» و میـزان «تعلق دینی » آنان همبستگی مستقیمی وجود دارد.
جدول شماره ٤ـ رابطه بین میزان مصرف رسانه دینی و تعلق دینی جوانان آزمونهای همبستگی تعداد نمونه ها میزان همبستگی سطح معناداری R پیرسون (فاصله ای با فاصله ای ) 364 0/503 0/000 محاسبه ضریب همبستگی پیرسون ٠/٥٠٣ = R و ضـریب تعیـین ٠/٢٥٣ = R٢ بـا اطمینان ٩٩درصد نشان می دهد که همبـستگی ، معنـادار و مـستقیم و شـدت رابطـه ، بـه نسبت متوسط است ؛ به این معنا که افزایش تعلق دینی جوانان با مـصرف رسـانه دینـی (مصرف برنامه های دینی رسانه ) همبستگی دارد.
٢ـ بین میزان استفاده جوانان از «برنامه های دینی رسانه ها» و میـزان «گـرایش دینـی » آنـان رابطـه معنـادار و مـستقیمی وجـود دارد: توجـه بـه ضـریب همبـستگی پیرسـون ٠٣٩٦=R و ضریب تعیین ٠١٥٦=R٢ با ضریب اطمینان ٩٩ درصد با شدت رابطـه بـه نسبت ضعیف نشان می دهد که فرضیه فوق تائید می شود.
٤ـ بین میزان استفاده جوانان از «برنامه های دینی رسانه ها» و میـزان «تجربـه دینـی » آنـان رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد: توجـه بـه ضـریب همبـستگی پیرسـون٣٥١ /٠=R و ضریب تعیین ٠١٢٣=R٢ یا ضریب اطمینان ٩٩درصد با شدت رابطه به نسبت ضعیف نـشان می دهد که فرضیه فوق تائید می شود.
همچنان که ضریب همبـستگی اسـپیرمن ٠٣٤٩=S بـا ضریب اطمینان ٩٩درصد نیز تایید شدن فرضیه فوق را نشان می دهد؛ به این معنا که هر چـه میزان استفاده جوانان از برنامه های دینی رسانه ها افزایش یابـد بـر میـزان تجربـه دینـی آنـان افزوده می شود.