خلاصة:
نسبت میان مساله رنج و ایمان، نزد اندیشمندان اهمیت ویژه ای دارد و دیدگاه های متفاوتی در این زمینه ـ با رویکردهای درون دینی یا برون دینی ـ ابراز شده است. اهمیت مساله ایمان، عمدتا به رابطه ایمان و سعادت معطوف است که در متون و ماثورات دینی، بر آن، تاکید فراوان رفته است. در عرصه تضارب آرا در این باب، عارفان نیز در آثار مکتوب خویش، با ابتنا بر ذوق و تجربه عرفانی، دیدگاه های عمدتا بدیعی در این باره درانداخته اند. در این میان، مولانا جلال الدین محمد بلخی نیز که از اقطاب عارفان مسلمان به شمار می رود، کتاب «مثنوی» خود را با مساله رنج آدمی می آغازد و در جای جای آثار خویش، ایمان را راهی برای رهایی از این رنج، معرفی می کند. او با نقد نگرش های آفاقی به ایمان، در باب ماهیت ایمان مطلوب و رهایی بخش، نگرشی انفسی/فراعقلانی و فردگرایانه دارد و درباره متعلق ایمان، دیدگاهی واقع گرایانه برمی گزیند. مولانا همچنین در زمینه کارکردهای ایمان، رابطه مستقیمی میان سعادت و ایمان ترسیم می کند؛ و از این جهت، نظریه خود در باب سعادت را با مساله ایمان، پیوند می زند.
The relationship between two issues of faith and suffering is of great importance among thinkers and different views، both inside-religious and outside-religious approaches، in this regard have been proposed. The importance of the issue of faith is mainly a matter of the relation between faith and felicity، to which ample emphasis has been attached in religious texts and traditions. In the domain of the exchange of opinions in this regard، mystics also، in their written works، have proposed mainly novel viewpoints based on their own intuition and mystical experiences. Among them، Molana Jalal al Din Mohhamad Balkhi، who is also from among the greatest Muslim mystics، starts his book، ‘’Mathnavi’’، with the issue of suffering، introducing faith as a cure for the deliverance from this suffering all over his works. Criticizing the macrocosmic approaches towards faith، he holds a microcosmic/beyond-rational، individualistic standpoint on the nature of the ideal and redemptive faith. And about the faith’s object of association، he holds a realistic viewpoint. Regarding the functions of faith، Mo’lana also envisages a direct relation between faith and felicity، and so he links his theory of felicity to the issue of faith.