خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش های مختلف سنجش (تشریحی، چهار گزینه ای و عملکردی) بر میزان یادگیری در درس روش تحقیق در دانشجویان رشته مشاوره و راهنمایی بوده است. در این پژوهش 69 نفر از دانشجویان که به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی متناسب با سطوح متغیر آزمایشی (روش سنجش) جایگزین شده بودند، شرکت داشتند. برای جمع آوری داده ها در خصوص میزان یادگیری دانشجویان از آزمونهای تکوینی متناسب با متغیر آزمایشی مربوطه و همچنین آزمون جامعی که متشکل از سوالات چند گزینه ای، تشریحی و عملکردی بود، استفاده شد. آزمون جامع تهیه شده در دو نوبت(پیش و پس از شروع نیمسال تحصیلی) به اجرا درآمد و آزمونهای تکوینی در هر گروه در سه نوبت اجرا شد. تمامی آزمونهای مورد استفاده محقق ساخته بودند. برای تحلیل داده ها از روشهای آماری آزمون t، آزمون ANOVA همراه با مطالعات تعقیبی و همچنین تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در آزمون جامع (ارزشیابی براساس ترکیبی از سوالات سه نوع روش سنجش)، تفاوت میانگین های گروههای آزمایشی عملکردی و تشریحی -هردو- با گروه آزمایشی چند گزینه ای معنی دار، ولی باهم غیر معنی دار بود. در کل بهترین نتایج از نظر میزان یادگیری(با توجه به میانگین نمرات) برای گروه آزمایشی عملکردی و ضعیف ترین نتایج برای گروه آزمایشی چهار گزینه ای به دست آمد. مقایسه های درون گروهی نشان داد که برای گروه آزمایشی عملکردی پاسخگویی به سوالات چهارگزینه ای آسانتر از سوالات تشریحی و برای گروه آزمایشی تشریحی پاسخ گویی به سوالات چهار گزینه ای آسانتر از عملکردی بود. (تفاوت میانگین ها به ترتیب در سطح اطمینان 99 و 95 درصد معنی دار بود). معادله رگرسیون پیش بینی نمرات دانشجویان در آزمون جامع براساس آزمونهای تکوینی، نوع روش سنجش اعمال شده و همچنین پیش آزمون به عمل آمده از ایشان نشان داد که در این ارتباط آزمونهای تکوینی اول و دوم و همچنین روش سنجش (به ترتیب با 99 و 95 درصد سطح اطمینان) اندازه های پیش بینی معنی دار بوده ولی آزمون تکوینی سوم و پیش آزمون به عمل آمده از این لحاظ معنی دار نبودند
ملخص الجهاز:
"درجه آزادی مقدار مشخصه آماری آزمون: t تفاوت جفتها متغیر وابسته خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد تفاوت میانگین ها 000/ 22 493/16 29394/ 40966/1 84783/4 نمره در بخش سؤالات تستی پس آزمون جامع نمره در بخش سؤالات تشریحی پس آزمون جامع داده های حاصل از تحلیل آماری مربوط به آزمون t وابسته در خصوص فرضیه سوم نشان می دهد که میانگین نمرات بخش سوالات تستی در گروه آزمایشی تشریحی از میانگین نمرات بخش سوالات عملکردی به طور معنی دار، بالاتر است (sig=.
درجه آزادی مقدار مشخصه آماری آزمون: t تفاوت جفتها متغیر وابسته خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد تفاوت میانگین ها 000/ 22 110/7 30576/1 46636/1 17391/2 نمره در بخش سؤالات تشریحی پس آزمون جامع نمره در بخش سوالات عملکردی پس آزمون جامع داده های حاصل از تحلیل آماری مربوط به آزمون t وابسته در خصوص فرضیه چهارم نشان می دهد که میانگین نمرات بخش سوالات تشریحی در گروه آزمایشی عینی از میانگین نمرات بخش سوالات عملکردی به طور معنی دار، بالاتر است (sig=.
درجه آزادی مقدار مشخصه آماری آزمون: t تفاوت جفتها متغیر وابسته خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد تفاوت میانگین ها 007/ 22 956/2 39713/ 90459/ 17391/1 میانگین نمرات در پس آزمون جامع نهایی و میانگین مجموع نمرات آزمونهای تکوینی داده های حاصل از تحلیل آماری مربوط به آزمون t وابسته در خصوص فرضیه هفتم نشان می دهد که میانگین مجموع نمرات آزمون های تکوینی در گروه آزمایشی عینی، از میانگین نمرات پس آزمون جامع به طور معنی دار، بالاتر است (sig=."