خلاصة:
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه توانمندسازی روان شناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در شهر ارومیه با استفاده از روش تحقیق توصیفی– همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 241 نفر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابراز اندازه گیری شامل پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی و پرسشنامه تعهدسازمانی بود.
نتایج نشان می دهد، میانگین توانمندسازی روان شناختی دبیران12/66که بیشتر از حد متوسط می باشدو میانگین تعهدسازمانی05/27که کمتر از حد متوسط می باشد. بین توانمندسازی روان شناختی و مولفه- های آن (شایستگی، موثربودن، معنی داری بودن، اعتماد) با تعهدسازمانی رابطه و معنی داری وجود دارد. بنظر می رسد توجه به توانمندسازی روان شناختی دبیران درجهت شکل گیری تعهدسازمانی آنها مفید باشد.
This research was Conducted for determination of relationship between Psychologicd empowerment with urumiye ś theacher ś organizational Commitment by using of descriptive-relation method. The Sample was 241 person whom Selected by randomly stratified sampling. The instruments are included of psychological. Empowerment questionnaire and organizational commitment. The results showed there is positive and meaningful relationship between psychological empowerment and sutests of psychological dimension (Competance، Impact، Meaning Fullness and trust) with organizational commitment. The average of teacher psychological empowerment is66/12 and the average of organizational commitment is 27/05. It could be saied attention to Teacher ś psychological empowerment would be effective in organizational commitment.
ملخص الجهاز:
"در زمینه بررسی وضعیت تعهدسازمانی دبیران در سوال سوم نتایج نشان می دهد میانگین تعهد سازمانی برای دبیران 05/27 می باشد که پاسخ ها دبیران شهر ارومیه به این سوال، تعهدسازمانی کمتر از حد متوسط آنها را در فعالیت های شغلی نسبت سازمان آموزش و پرورش نشان می دهد.
یافته های موجود از طریق ضریب همبستگی نشان می دهد که بین توانمند سازی روانشناختی دبیران و تعهد سازمانی آنها رابطه وجود دارد.
در مورد با فرضیه دوم که وجودرابطه معنی دار بین احساس شایستگی و تعهد سازمانی تاییدشده است می توان گفت که این ویژگی، مهمترین عنصر توانمند سازی روانشناختی است، زیرا داشتن احساس شایستگی است که تعیین می کند،آیا افراد برای انجام دادن کاری دشوار خواهند کوشید وپشتکار خواهند داشت یا خیر؟ نتایج تجزیه وتحلیل یافته با تحقیق محسنی (1386) در رابطه با ارتباط احساس شایستگی و خود کار آمدی دبیران با تعهد سازمانی همسو می باشد و همینطور به جدی(1388) و جونز(2000) و وو شورت (1996) مطابقت دارد.
یافته های موجود از طریق ضریب همبستگی نشان می دهد که بین احساس موثر بودن و تعهد سازمانی رابطه مستقیم و متوسط و معنی داری وجود دارد.
زمانی که دبیران درآن احساس می کند اهداف شغلی مهم وباارزشی را دنبال می کنند وکارشان را مهم تلقی می کند، بیشتر به آن متعهدودرگیر می شوندواز پیگری اهداف مطلوب،پشتکار بیشتری نشان می دهند همچنین با یافته های محسنی(1386) درپژوهشی که با عنوان بررسی رابطه توانمند سازی وتعهد سازمانی دبیران با عملکرد آنها در شهر تهران پرداخته وجدی(1388) و مطالعات خارجی، جونز(2000) و وو و شورت (1996) همسو می باشد."