خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات(آموزشی و پرورشی) و مقایسه آنها با استانداردها و شاخص های برنامه توسعه کشوری در مدارس دولتی و غیردولتی متوسطه عمومی در شهر تبریز در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدارس عمومی دولتی و غیردولتی به همراه مدیران مدارس، 321 می باشد. حجم نمونه ی آماری شامل 114 مدرسه متوسطه به همراه مدیران و 20 کارشناس آموزش متوسطه می باشد که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش وضعیت فضا و تجهیزات از پرسشنامه و استانداردهای سازمان نوسازی مدارس و شاخص های برنامه توسعه کشوری استفاده شده است. نتایج مستخرج از SPSS وضعیت فضاهای آموزشی و ساختمان مدارس از نظر موقعیت مکانی(دور بودن از آلودگی هوا، صوتی، کارخانجات، ...) در حالت مطلوب و تجهیزات آموزشی و پرورشی در سطح متوسط و فضاهای پرورشی نامطلوب می باشند. میانگین سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی به جز فضاهای پرورشی پایین تر از میانگین سرانه استاندارد نوسازی مدارس هستند. کلیه مدارس متوسطه نظری شهر تبریز به شاخص اول برنامه توسعه کشوری(شاخص تراکم دانش آموزی) رسیده اند و در حالت مطلوب می باشند و در سایر شاخص ها با سند توسعه کشوری فاصله دارند.
This paper studied physical space conditions and equipment (educational and training) and compared them with the standards and indicators of national development programs in both public and non-public secondary schools in the city of Tabriz in the academic year. The methodology of this research in terms of objective was practical and in terms of the type، was descriptive survey. The population of this paper was 321، which consisted of all public and non-public schools along with their principals. Statistical samples included 114 secondary schools and their principals and 20 secondary educational experts that were stratified randomly selected. Questionnaires and organization of renovations school''s standards and indicators of national development programs were used to evaluate the space and equipment conditions. The extracted SPSS results of this research are as follows: The status of educational spaces and school buildings from the location point of view (distance from air pollution، noise pollution، factories and etc.) was desirable، the level of educational equipment was average and the qualification of training spaces was undesirable. The average of per capita educational spaces، except training spaces is lower than the average of per capita standards of schools renovation. All secondary schools in the city of Tabriz had reached the first indicator of national development program (the student''s population indicator) and were desirable and in other indicators were far from the document of country development
ملخص الجهاز:
"با توجه به جدول شماره(6) نتایج حاصل برای شاخصهای پنجگانه برای مدارس تبریز به تفکیک ارائه شده است، به شرح زیر میباشد: جدول (6) شاخصهای پنجگانه توسعه اندازهگیری شده در مدارس مورد مطالعه ردیف گزینه ها کل نواحی پنجگانه 1 شاخص تراکم دانشآموزی 6/28 2 شاخص بهرهوری از کلاس 74/90 3 شاخص ضریب بهرهوری از ساختمانهای آموزشی 15/89 4 نسبت ساختمانهای استیجاری به کل ساختمانها 91/5 5 نسبت دانشآموز به کتاب 12/0 سؤال 6: به چه میزان میانگین سرانههای آموزش و پرورش مدارس متوسطه عمومی با میانگین سرانههای استاندارد سازمان نوسازی مدارس مطابقت میکند؟ با توجه به اینکه میانگین سرانههای استاندارد سازمان نوسازی مدارس کشور شامل 8 فضای: کلاس (2/1مترمربع)، آزمایشگاه (31/0مترمربع)، مرکز دیداری و شنیداری (15/0مترمربع)، کتابخانه (2/0مترمربع)، سالن چندمنظوره (42/0مترمربع)، اتاق پرورشی (022/0مترمربع) و زمین ورزشی (8متر مربع) میباشد، لذا با توجه به جدول شماره (7) نتایج حاصل برای تناسب میانگین سرانه آموزش و پرورش با میانگین سرانههای استاندارد سازمان نوسازی برای مدارس شهر تبریز نشان میدهد که تنها میانگین سرانه فضاهای اتاق پرورشی در مدارس متوسطه نظری شهر تبریز در حد مطلوب میباشد و متناسب با میانگین سرانه استاندارد میباشد و بقیه فضاهای آموزشی و پرورشی شهر تبریز یعنی کلاسها، آزمایشگاهها، کتابخانهها، سالنهای چند منظوره و زمینهای ورزشی از میانگین سرانه استاندارد فاصله دارند و وضعیت مطلوبی ندارند.
جدول (6) میانگین سرانه وضعیت موجود و مطلوب فضاهای آموزش و پرورش متوسطه در مدارس تبریز به متر مربع فضاها (به متر مربع) وضعیت موجود فضاهای آموزشی و پرورشی وضعیت مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب کلاس 1 (متر مربع) 2/1 2/0- آزمایشگاه 1/0 (متر مربع) 31/0 21/0- مرکز دیداری و شنیداری 02/0 (متر مربع) 15/0 13/0- کتابخانه 07/0 (متر مربع) 2/0 13/0- سالن چند منظوره 2/0 (متر مربع) 42/0 22/0- اتاق پرورشی 025/0 (متر مربع) 022/0 003/0 زمین ورزشی 8/1 (متر مربع) 8 2/6- منبع: سازمان نوسازی کشور، دفتر تحقیقات و پژوهش بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل از سؤال اول مبنی بر چگونگی وضعیت فضاهای آموزشی موجود با توجه به تراکم دانشآموزی نشان داد که وضعیت فضاهای آموزشی موجود در مدارس در نواحی پنجگانه به میزان 71% میباشد."