خلاصة:
داراییهای نامشهود بیانگر تمام داراییهایی هستند که در ترازنامه منعکس نمی شوند، اما منبعی برای خلق ارزش محسوب شده که منجر به مزیت رقابتی پایدار می شوند.در اقتصاد نوین، سرمایه فکری تحت عنوان داراییهای نامشهود توصیف شده است که میتوان آن را به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی پایدار به کار گرفت تا جایی که سازمانهای پیشرو در اقتصاد مدرن آنهایی هستند که با اتکاء به سرمایه فکری به خلق ارزش میپردازند. از طرف دیگر دانشگاه ها نیز این قاعده مستثنی نیستند و افزایش عملکرد دانشگاهها یکی از اصلیترین اهداف هر کشور در جهت نیل به رشد و توسعه ی پایدار میباشد. در این مطالعه سعی بر آن است که با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی به رتبه بندی اثرگذاری هریک از اجزای سرمایه فکری بر عملکرد دانشگاه پرداخته شود. در گام اول پرسشنامه ای مشتمل بر 7 جدول توسط 9 نفر از مدیران موفق و پژوهشگران برتر دانشگاه تنظیم شد و بر اساس روش چانگ تحلیل سلسله مراتبی فازی صورت گرفت. نتایج رتبه بندی فازی بیانگر آن است که درجه اثرگذاری اجزای سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی به ترتیب از کانال اعضای هیات علمی(تعداد و رتبه اساتید)، ارتباط با بازار و صنعت، زیرساختهای IT، ارتباط با دولت، کارکنان و زیر ساختهای فیزیکی می باشد.
ملخص الجهاز:
") IND4: زیرساختهای IT (دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و بهره مندی از امکانات IT در فرآیند یادگیری و امور جاری دانشگاه) سرمایه ارتباطی IND5: ارتباطات علمی(برگزاری و شرکت درکنفرانسها و دسترسی به منابع علمی در خارج دانشگاه) IND6: ارتباط با دولت(برخورداری از حمایت و امکانات دولتی) IND7: ارتباط با بازار و صنعت(استفاده از پتانسیل های بازار و صنعت جهت ارایه راهکار و آموزش دانشجویان برای بهره برداری از فرصتهای کاری در آینده) مأخذ(Leitner,2004) : در این میان بررسی عملکرد سرمایة فکری در دانشگاه آزاد اسلامی جای بحث دارد تا که مشخص شود چه اندازه بر وجود سرمایة فکری در این سازمان تأکید میشود.
نتایج تحقیق ناشی از آن است که درجه اثرگذاری اجزای سرمایه فکری بر عملکرد به ترتیب از کانال اعضای هیات علمی(تعداد و رتبه اساتید)، ارتباط با بازار و صنعت (استفاده از پتانسیل های بازار و صنعت جهت ارایه راهکار و آموزش دانشجویان برای بهره برداری از فرصتهای کاری در آینده)، ارتباطات علمی(برگزاری و شرکت درکنفرانسها و دسترسی به منابع علمی در خارج دانشگاه)، زیرساختهای IT (دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و بهره مندی از امکانات IT در فرآیند یادگیری و امور جاری دانشگاه)، ارتباط با دولت(برخورداری از حمایت و امکانات دولتی)، کارکنان (رفتار، شایستگی و تلاش برای یادگیری) و زیرساختهای فیزیکی(کتابخانه، سالن مطالعه، سالن ورزشی و ...
(2001), "Assessing Knowledge Assets: A Review of the Models Used to Measure Intellectual Capital", International Journal of Management Reviews, Vol. 3, No. 1, pp.
(2010)," Using fuzzy AHP to develop intellectual capital evaluation model for assessing their performance contribution "Expert Systems with Applications 37, 4941–4947."