خلاصة:
محققین در حال بررسی کردن این مسئله هستند که چگونه قابلیت دانش مدیریت به ساختارهای سازمانی کمک می کند تا برعدم قطعیت محیطی غلبه کند. بنابراین این تحقیق یک الگوی یکپارچه را ایجاد و آزمایش می کند تا رابطه بین عدم قاطعیت محیطی، قابلیت دانش مدیریت و ساختارسازمانی را بررسی کند. اطلاعات لازم برای این تحقیق از 125 شرکت جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج حاصله، از تحلیل الگوی معادلات ساختاری نشان می دهد که عدم قطعیت محیطی گرایش دارد تا شرکت ها را ملزم کند که قابلیت مدیریت دانش شان را افزایش دهند تا بدین ترتیب خودش را در قالب تغییرات ساختاری نشان دهد.
ملخص الجهاز:
"آیا قابلیت مدیریت دانش تأثیر چشمگیری روی متغیرهای ساختاری دارد؟ بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده فرضیه های تحقیق حاضر را می توان به صورت زیر بیان نمود: فرضیه اول: عدم قاطعیت محیطی یک تاثیر چشمگیر مثبت بر قابلیت مدیریت دانش دارد.
81 (0/14) (0/32) (0/067) 5/44 2/43 2/83 (5) یکپارچگی = 0/86*قابلیت مدیریت دانش - 0/027* عدم قطعیت محیطی, خطای واریانس = 0/30 , R² = 0/70 (0/14) (0/11) (0/062) 6/32 -0/24 4/81 نتایج و بحث در این بخش با توجه به روابط ساختاری بین متغیرهای تحقیق ، میزان ضرایب هبستگی و آزمون معناداری به بررسی فرضیه های تحقیق پرداخته می شود : در معادله )1( میزان همبستگی بین مدیریت دانش و عدم قطعیت محیطی برابر71/0می باشد که بنابر آزمون 26/6=t در سطح معناداری 05/0پذیرفته شده است.
براساس معادلات ساختاری میزان واریانس تبیین شده (R²) در معادله اول برابر 50/0 می باشد که نشان میدهد 50/0 تغییرات متغیر مدیریت دانش توسط متغیر عدم قطعیت محیطی تبیین می شود و نیز باقی تغییرات به عنوان خطای واریانس (Error var) برابر با 50/0 مشخص شده است.
(2003), Managing knowledge in organizations: an integrative framework and review of emerging themes.
(2002), Process and structure in knowledge management practices of British and US multinational enterprises.
- Chechen L, Shu-Hui CH, Pui-Liao To. How knowledge management mediates the relationship between environment and organizational structure.
Management accounting systems, perceived environmental uncertainty and organizational structure: an empirical investigation.
(2000), Knowledge management and new organization forms: a framework for business model innovation."