خلاصة:
سیستم مدیریت زنجیره سرد مفهومی نوین است که در زنجیره تامین به اداره کردن
فعالیت های مربوط به محصولات فاسدشدنی می پردازد . نیازمندی محصولات فاسدشدنی
به توجه ویژه از یک سو و شرایط رقابتی بازار از سوی دیگر، لزوم استقرار یک سیستم
سنجش عملکرد زنجیره سرد را به منظور بهبود مستمر عملکرد آن با توجه به شاخص ها ی
رقابتی، در بازار محصولات فاسدشدنی تشدید نموده است . در این مقاله به منظور بهبود
عملکرد شرکت هایی که در بازار محصولات فاسدشدنی در حال فعالیت هستند، پژوهشی
از نوع توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر تحلیل همبستگی و رگرسیونی انجام شده که به موجب
آن شاخص های اصلی و موثر در کارایی زنجیره سرد شناسایی شده است . در این تحقیق،
تعداد 40 عامل اصلی در کارایی زنجیره سرد شناسایی شده اند که با استفاده از روش تحلیل
عاملی اکتشافی، مورد بررسی قرار گرفته اند و در نهایت 25 شاخص دارای اهمیت بالاتر
منجر به ایجاد هفت سازه جدید شده اند. نتایج تحقیق نشان داد که سازه های تجهیزات،
برنامه ریزی و زمان ب هترتیب دارای بالاترین ضریب اهمیت در این زنجیره هستند . در پایان
پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
The procedure of Supply Chain Management to deal with perishable products has got noticeable attentions of scholars. For managing these products Cold Chain Management (CCM) came into sight. Special consideration to these goods and condition of market competition make a challenge to create the new method for Cold Chain Management Performance appraisal. First، this paper determined 40 main factors that are effective in CCM improvement and then by using Factor Analysis Approach 7 new latent variables emerged. The result shows that the equipment، planning and time respectively are The most important factors for Cold Chain performance improvement. Finally، future research suggestions have been given.