خلاصة:
این مقاله با هدف بررسی تاثیر آموزش های واپایش اجتماعات در مهار ناآرامی های شهری صورت پذیرفته و از ترکیب دو روش نمونه گیری خوشـه ای و طبقـه ای اسـتفاده شـده اسـت . نیروهـای یگـان یکـم واپـایش اجتماعات به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده اند که برای این منظور از پنج گردان در جامعه (به تعـداد ١٥٠٠ نفر ) از هر گردان تعداد دو گروه به تعداد ٣٢٠ نفـر، بـر اسـاس فرمـول کـوکران از بـین فرمانـدهان و کارکنان پلیس ضد شورش یگان یکم ناجا که پیرامون ابعاد مختلف واپایش ناآرامی ها، آموزش های مختلفی را گذارنده بودند، انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استفاده شد. پرسش نامه اول شامل ٢٠ گویه بود که درآن نوع آموزش های واپایش اجتماعات اندازه گیـری شـد و پرسـش نامـه دوم شـامل ١٢ گویه بود که در آن میزان واپایش مهار ناآرامی ها و شرکت در آن و ضرورت شـیوه هـای مختلـف مقابلـه بـا اغتشاش مورد اندازه گیری قرار گرفت و با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری پایائی آن ٧٢درصد به دسـت آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از نمونه های آماری همبستگی اسپیرمن تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که اولا با برنامه ریزی آموزش های تخصصی و روان شناختی ، می توان توان مقابلـه بـا ناآرامی ها را در کارکنان ارتقا بخشید. ثانیا بین نظرات برخی نفرات مورد بررسی در خصوص آمـوزش هـای تخصصی و روان شناختی و میزان موفقیت در واپایش ناآرامی ها، تفاوت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نیروهـای یگـان یکـم واپـایش اجتماعات به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده اند که برای این منظور از پنج گردان در جامعه (به تعـداد ١٥٠٠ نفر ) از هر گردان تعداد دو گروه به تعداد ٣٢٠ نفـر، بـر اسـاس فرمـول کـوکران از بـین فرمانـدهان و کارکنان پلیس ضد شورش یگان یکم ناجا که پیرامون ابعاد مختلف واپایش ناآرامی ها، آموزش های مختلفی را گذارنده بودند، انتخاب شد.
پرسش نامه اول شامل ٢٠ گویه بود که درآن نوع آموزش های واپایش اجتماعات اندازه گیـری شـد و پرسـش نامـه دوم شـامل ١٢ گویه بود که در آن میزان واپایش مهار ناآرامی ها و شرکت در آن و ضرورت شـیوه هـای مختلـف مقابلـه بـا اغتشاش مورد اندازه گیری قرار گرفت و با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری پایائی آن ٧٢درصد به دسـت آمد.
«سازمان امور اداری و استخدامی کشور» نیز در خـرداد مـاه ١٣٦٣ بخـش نامـه ای در خصوص آموزش کارکنان دولت صادر کـرد و بـه اسـتناد مـواد ٤٤ و ٤٥ و ٤٦ قـانون / / استخدام کشوری ، مسئله آموزش کارکنان دولت را به عنوان مؤثرترین راه تجدید بنـای نیروی انسانی سازمان ها و آماده سازی زمینه برای متناسب ساختن ایـن سـازمان هـا بـا وظایف جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار داده و نظام آموزش کارکنان دولـت را در دوره های آموزش توجیهی ( عمومی )، آموزش شغلی ، آمـوزش بهبـود مـدیریت و آموزش معارف اسلامی طرح ریزی و ابلاغ کرده است ( ابطحی ، ١٣٦٨ ).