خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط پویا و سیستمی بین یادگیری سازمانی، نوآوری و تاثیر این رابطه بر عملکرد در یک مرکز تحقیق و توسعه است. دو عامل رهبری تحولگرا و مدیریت دانش، به عنوان عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی و نوآوری تشخیص داده شده و سپس روابط علی معلولی طراحی و شبیهسازی شده است. نتایج اجرای مدل، حاکی از آن است که حمایت رهبری سازمان از یادگیری موجب ارتقای سطح دانش در سازمان و در نتیجه افزایش نوآوری میشود. از سوی دیگر حمایت رهبری از نوآوری موجب بهبود سطح عملکرد سازمان خواهد شد که بازخورد آن در سازمان، موجب افزایش تعهد به اجرای سیاستهایی برای ارتقای یادگیری سازمانی خواهد بود.
ملخص الجهاز:
"همچنانکه مشاهده میشود رابطه علی و معلولی میان یادگیری سازمانی و نوآوری برقرار شده است که این ارتباط دو سویه از مدیریت دانش و رهبری تحولگرا تاثیر پذیرفته و بالعکس بر آنها اثر خواهد گذاشت.
سپس در مدل علی و معلولی طراحی شده بر اساس اطلاعات حاصله از مرکز تحقیقاتی مورد مطالعه، قسمتی از فرایند مدیریت دانش که در آن سازمان اجرا میشود و همچنین نحوه حمایت رهبری از مدیریت دانش، نوآوری و یادگیری سازمانی و رابطه بین آنها با عملکرد به نمایش در خواهد آمد.
برای مثال افراد از اشتباهاتی که در گذشته کردهاند و تصحیح آنها یاد میگیرند؛ خواه این اشتباه در طول انجام پروژه باشد و یا اشتباهاتی در برقراری ارتباط با کارفرما، بستن قرارداد، تهیه منابع و سازمان با سرمایهگذاری در یادگیری و فراهم کردن فرصت برای کارکنان به منظور شرکت در تصمیمگیریها و ارائه نظراتشان، علاقه و تعهد ایشان را نسبت به یادگیری بیشتر میکند و در نتیجه، ایشان برای ارتقای یادگیری و فردی، گروهی و سازمانی تلاش خواهند کرد که با افزایش یادگیری در هر سه سطح، سطح دانش موجود سازمان بالا خواهد رفت.
4-2-1- حلقه R2+ یکی از بخش های اصلی این حلقه (ایده- ایده پذیرفته شده- نوآوری- عملکرد- نارضایتی مشتری- سفارش محصول- محصول در دست اقدام- تاخیر در تحویل- استخدام- تعداد نیروی کار- تعداد گروه کاری- جلسات کاری- تعداد راه حل های ارائه شده- راه حل های به کار گرفته شده- تجربه سازمان- یادگیری- دانش موجود- دانش ذخیره شده- ایده) که پیشتر به آن پرداختیم، بحث مدیریت دانش در سازمان است.
"Examining the relationship between learning organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance"."