خلاصة:
هدف این پژوهش شناسایی رابطه ابعاد کمال گرایی مادران با خوش بینی و خود کارآمدی دختران در یک نمونه دانش آموزی بود. روش پژوهش توصیفی و همبستگی و آزمودنی ها شامل 350 دانش آموز دختر مشغول به تحصیل شهر کرج در سال 89-88 و مادران آن ها بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مقیاس خوش بینی جهت گیری زندگی شییر و همکاران (1994) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) برای دختران و مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تری شورت و همکاران (1995) برای مادران آن ها استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل رگرسیون و همبستگی استفاده شد. یافته ها نشان داد که کمال گرایی مثبت با خودکارآمدی و خوش بینی همبستگی مثبت و کمال گرایی منفی با خودکارآمدی و خوش بینی همبستگی منفی دارد. بنابراین، کمال گرایی مثبت، انتظاراتی عقلانی و واقع گرایانه مطابق با امکانات و محدودیت ها در فرد ایجاد می کند و به وسیله تقویت خود و افزایش عزت نفس، خود کارآمدی، یکی از مولفه های عزت نفس را افزایش می دهد. بالا رفتن خودکارآمدی کاهش افسردگی و افزایش خوش بینی را در پی دارد. و بالعکس کمال گرایی منفی، از طریق تضعیف عزت نفس و اعتماد به خود و ویژگی هایی مانند انتظارات غیر واقع بینانه، فقدان پذیرش محدودیت های شخصی و انعطاف ناپذیری و ناخرسندی از عملکرد شخصی، تاثیری منفی بر خودکارآمدی و خوش بینی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله به طور کامل تشریح و تبیین شده است.
ملخص الجهاز:
Esmat_Danesh@yahoo ** کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج *** استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین **** استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تاریخ دریافت : ٩٠/١٠/٢٠ تاریخ پذیرش : ٩١/٩/٢٩ مقدمه نوجوانی به دلیل دورة خاص رشدی ، دوره ای حساس و بحرانی است که در آن نوجوانـان ناچار هستند با انواع رویدادهای انتقالی از نظر زیستی ١، تحصیلی ، نقش های اجتمـاعی و غیـره مواجه شوند و در این میان می بایست راه حل هایی برای حل مشکلات و مقابلة مـؤثر بـا آن هـا بیابند.
با جمع بندی مطالب یاد شده ، سؤال پژوهش این است که در جامعة کنـونی مـا کـه داشـتن مدارک بالای علمی بـرای پیـشرفت در زنـدگی اهمیـت بـسیاری دارد و خـانواده هـای ایرانـی مهم ترین وسیلة سعادت فرزندان خود را ورود به دانشگاه و طی مدارج علمی می دانند و همین موضوع ممکن است والدین به خصوص مادران را بر آن دارد که نـسبت بـه تحـصیل فرزنـدان خود حساسیت زیادی نشان دهند و با توجه به زمینـه هـای اکتـسابی و ارثـی خـود بـه سـمت کمالگرایی گرایش یابند، آیا نوع اثرات کمالگرایـی مـادر بـر خودکارآمـدی نوجوانـان دختـر دبیرستانی سازنده است یا مخرب ؟ همچنین کدام نوع از کمالگرایی مـادران بـا خودکارآمـدی بالای دختران رابطه دارد و در آن ها ایجاد خوش بینی می کند؟ مقالة حاضر به بررسی این رابطه ها اقدام مـی کنـد و اسـتفاده از یافتـه هـای حاصـل از ایـن پژوهش که می تواند به مادران بصیرت و شناخت ارائه کند بر اهمیت و ضـرورت اجـرای ایـن پژوهش صحه می گذارد.
Perfectionism, and Cognitions, Affect, Self-esteem and Physiological Reactions in a Performance Situation , Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 26:206–228.
Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25: 279–319.
An Examination of Optimism, Pessimism, and Performance Perfectionism as Predictors of Positive Psychological Functioning in Middle- Aged Adults: Does Holding High Standards of Performance Matter Beyond Generalized Outcome Expectancies?
Conceptualization and measurement of adaptive and maladaptive aspects of performance perfectionism: Relations to personality, psychological functioning, and academic achievement.