خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مولفه های رهبری امنیت مدار بر احساس امنیت روانی کارکنان با نقش میانجی اثربخشی رهبری است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی بود که 928 نفر بودند و از این تعداد، 272 نفر با شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه «رهبری امنیت مدار» کومب (2011)، «امنیت روانی» ادمونسون (1999) و «اثربخشی رهبری» (محقق ساخته) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استناد به نظرات پنج نفر از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی بررسی و تایید شد و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 0/91، 0/80 و 0/93 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از هر دو نوع آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و ...) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، رگرسیون خطی ساده و تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های رهبری امنیت مدار با اثربخشی رهبری و امنیت روانی کارکنان، روابط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از تاثیر اکثر مولفه های رهبری امنیت مدار بر امنیت روانی کارکنان، به طور مستقیم و با واسطه اثربخشی رهبری بود و لذا الگوی تجربی به دست آمده از تحلیل داده ها تا حد زیادی منطبق با مدل مفهومی پژوهش بود. بنابراین، به طور کلی می توان گفت که اثربخشی رهبری توانسته است، نقش میانجی را در افزایش ارتباط رهبری امنیت مدار و امنیت روانی ایفا کند.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش های شـاه حسـینی (١٣٨٤)، قاسـمی (١٣٨٥)، احمدی (١٣٨٧)، ایمانی و بنیاب (١٣٨٩)، سیمون ٤(٢٠٠٣)، بنجامین و فلاین ٥(٢٠٠٦)، هانت ٦ (٢٠٠٧)،و هانسلی ٧(٢٠١٠) حاکی از آن بودکه احساس فشار روانی و نبود ارتباطات مثبت و اثربخش در سازمان از عوامل تهدیدکننده بر سر راه ایجاد امنیت روانـی محسـوب مـی شـودو نهایتا کومب (٢٠١١) نیز دریافت که رهبری امنیت مداربه عنوان یک تئوری مثبت در رهبری بـه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
بـا در نظـر گرفتن این روابط ، در پژوهش حاضر با توجه بـه مبـانی نظـری موجـود در زمینـة رهبـری در سازمان ها، وبه طور ویژه با پیروی از نظریـة کومـب (٢٠١١)،هشـت بعـدمقبولیـت ، فرصـت ریسک ، مشاهده پتانسیل ، قابلیت دسترسی ، استفاده از انگیزش ذاتی ، گوش دادن و پرس و جو/ بررسی ، آرامش و قابلیت اطمینان ،و ذهنیت مثبت ،به عنوان مؤلفه هـای تشـکیل دهنـدة رهبـری امنیت مدار در نظر گرفته شدند.
جدول ۲:پایایی ابزارهای اندازه گیری به تفکیک متغیرهاو مؤلفه ها متغیر مؤلفه ها آلفای کرونباخ تعداد گویه مقبولیت 0/57 فرصت ریسک 0/54 مشاهده پتانسیل 0/84 قابلیت دسترسی 0/86 رهبری امنیت مدار 0/91 37 استفاده از انگیزه ذاتی 0/53 گوش دادن و پرس وجو/ بررسی 0/67 آرامش و قابلیت اطمینان 0/76 ذهنیت مثبت 0/76 اثربخشی رهبری - 0/93 15 امنیت روانی - 0/80 7 برای تجزیه و تحلیل داده ها از هر دو نوع آمار توصیفی (توزیع فراوانی ، میانگین ، انحـراف استاندارد،و ...
Experiential learning spaces: Hermetic transformational leadership for psychological safety, consciousness development and math anxiety related inferiority complex depotentiation.