خلاصة:
در این پژوهش تاثیر فعالیت های بدنی و بازی بر رشد توانایی های ذهنی دختران پـیش دبـستانی مـورد بررسـی قرار گرفته است . شرکت کنندگان در این پژوهش ، شصت کودک مهـدکودکی و دورة آمـادگی بودنـد کـه در سـال تحصیلی ٨٦ - ٨٥ در آموزش و پرورش منطقة دو شهر تهران نگهداری می شدند. شرکت کنندگان پژوهش بر حسب سن به دو گروه چهار سال و سه ماهه تا چهار سال و نه ماهه و پنج سال و سه ماهه تا پنج سال و نه ماهـه تقـسیم شدند. ابتدا از کل شرکت کنندگان ، پیش آزمون به عمل آمد. سپس شرکت کنندگان بر حسب سـن تعیـین شـده بـه صورت تصادفی در مهدهای مجزا به دو گروه کنترل (٣٠=N) و آزمایش (٣٠=N) تقسیم شدند. گروه آزمایش بـه مدت دو ماه به فعالیت بدنی و بازی های آموزشی سازمان یافته به منظور پاسخ گویی به این سوال که آیا فعالیت هـای بدنی و بازی می تواند بر رشد توانایی های ذهنـی (ادراک فـضا و طـرح بـدنی ) دختـران پـیش دبـستانی مـوثر باشـد، پرداختند. پس از طی این دورة آموزشی ، از هر دو گروه کنترل و آزمایش ، پس آزمون به عمل آمد. شرکت کننـدگان با استفاده از سه آزمون ترسیم آدمک و اشکال تجمعی کپی و اشکال تجمعی از حفظ ، مورد مطالعـه قـرار گرفتنـد. نتیجة تحقیق نشانگر رشد توانایی های ذهنی کودکان گروه آزمایش نسبت به کودکان گروه کنترل بـه طـور معنـادار است . از یافته های این تحقیق می توان استنباط کرد که بازی ها و فعالیت های بدنی سبب تسریع رشـد توانـایی هـای ذهنی کودکان می شود.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق ، سعی بر آن بوده است که تأثیر فعالیت هـای بـدنی و بـازی بـر رشـد توانایی های ذهنی دختران پیش دبستانی مورد بررسی قرار گیرد.
در این تحقیق ، موضـوع مـورد توجـه ایـن است که آیا فعالیت های بدنی و بـازی هـایی کـه بـا حرکـت همـراه انـد در تـسریع رشـد توانایی های ذهنی کودکان تـأثیر دارنـد؟ آیـا از طریـق بـازی آموزشـی سـازمان یافتـه و فعالیت های بدنی ، اکتساب مفاهیمی مانند کمیت ، مـسافت ، شـکل و جهـات مختلـف را می توان در کودکان تسریع کرد و در نهایت این که چگونه می تـوان براسـاس بـازی هـای سازمان یافته ، به تسریع ساخته شدن فضا و شکل گیـری طـرح بـدنی در سـازمان روانـی کودک دست یافت ؟ 1- Fitzgerald, Mann, Cabrera & Wong 2- Goelman 3- National Association for the Education of Young Children ( NAEYC) روش شناسی تحقیق در این تحقیق از طرح های آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گـروه کنتـرل استفاده شده است .
1- Elkonin 2- Shonkoff 3- Kenneth & Ginsburg پیشنهادهای مبتنی بر پژوهش ١-آموزش کودکان در سنین پیش دبستانی در قالب بازی های آموزشی و فعالیت هـای بدنی باشد.