خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش ، بررسی و مقایسه سبک دلبستگی نوجوانان عادی و بزهکار بود. گروه نمونه شامل ٤٧ نوجوان بزهکار (١٨ دختر و ٢٩ پسر) و ٩٠ نوجوان عادی (٣٠ دختر و٦٠ پسر) ١٨-١٤ ساله است . گروه بزهکار با روش در دسترس و گروه عادی به کارگیری روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اجرای آزمون "مقیاس دلبستگی کودکان و نوجوانان " بود. این مقیاس را رونقی ، دلاور و مظاهری (١٣٨٨) تهیه کرده اند. نتایج حاصل از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون مجذور کای نشان داد که نوجوانان عادی بیشتر سبک دلبستگی ایمن و نوجوانان بزهکار بیشتر سبک ناایمن دارند. میان دختران و پسران در هر یک از دو گروه و در کل نمونه آزمودنی تفاوت معناداری در سبک دلبستگی مشاهده نشد. بیشترین سبکهای دلبستگی مشاهده شده در نوجوانان بزهکار به ترتیب دلمشغول، ایمن ، هراسیده و منفصل بودند. پسران بزهکار بیشتر به جرم سرقت و دختران بزهکار به جرم برقراری روابط نامشروع و فرار از خانه ، دستگیر شده بودند. مرتکبان این جرمها، به طور معناداری بیشتر از مرتکبان سایر جرائم ، سبک دلبستگی دلمشغول (اضطراب بالا و اجتناب پایین ) دارند. نتایج این پژوهش هماهنگ با نتایج قبلی نشان دهنده وجود ارتباط میان سبکهای دلبستگی ناایمن و وقوع بزهکاری در نوجوانان است . داشتن دلبستگی ایمن تاثیری تعیین کننده بر سازگاری اجتماعی و عدم ارتکاب بزهکاری نوجوانان دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج این پژوهش هماهنگ با نتایج قبلی نشان دهنده وجود ارتباط میان سبکهای دلبستگی ناایمن و وقوع بزهکاری در نوجوانان است .
Main & Goldwyn خاطرات فعلی مربوط به دلبستگی ، احساسات و شناختها و انتظارات مثبت و واقع گرایانه نوجوانان دربارة روابط دلبستگی را مورد سنجش قرار می دهد.
از جمله جوادی (١٣٨٣) روی مقایسة عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار و عادی پژوهش و دریافته است که هر چقدر خانواده دارای عملکردی بهتر و سالمتر باشد به همان نسبت فرزندان خانواده اختلالات رفتاری کمتری نشان خواهند داد.
ساخت یک آزمون سنجش دلبستگی برای سالهای آغاز نوجوانی در سال ٨٨ (رونقی ، دلاور و مظاهری ،١٣٩٢) این امکان را برای پژوهشگران فراهم آورد تا فرضیه و احتمال تأثیر اختلالات دلبستگی بر وقوع بزهکاری را در میان نوجوانان ایرانی مورد بررسی قرار دهند.
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه سبکهای دلبستگی میان نوجوانان عادی و بزهکار با به کارگیری یک پرسشنامه تخصصی و مناسب برای فرهنگ ایرانی – اسلامی است .
Brennan, Clark & Shaver اعتباریابی آزمون روی ٥٠٠ دانش آموز دورة ابتدایی و ١٥٠ دانش آموز دورة راهنمایی و اول دبیرستان در استان البرز انجام شد.
پسران بزهکار با کم اظهار کردن میزان اجتناب خود در گروه هراسیده جای نگرفته اند اما عده افراد دارای سبک دلبستگی دلمشغول در این گروه بالاترین درصد (٥٥%) است .
پاسخ به سؤال سوم پژوهش نشان داد، که میان سبک دلبستگی دختران و پسران در دو گروه (عادی و بزهکار) تفاوت معنادار وجود ندارد.
Adolescent attachment and psychopathology.