خلاصة:
سابقه و هدف: در مورد تشخیص ADHD در افراد با بهره ی هوشی بالا، اتفاق نظر وجود ندارد. بر اساس مطالعات موردی و گزارشات موجود، نشانگان اختلال ADHD اغلب در افراد با بهره ی هوشی بالا دیده شده است. از آنجا که مدال آوران المپیادهای علمی از بهره ی هوشی بالایی برخوردار میباشند، وجود نشانگان اختلال ADHD میتواند عوارض و مشکلات بسیاری را برای این افراد تیزهوش ایجاد کند. هدف از این مطالعه، بررسی علایم بیش فعالی و نارسایی توجه در مدال آوران المپیادهای علمی کشوری میباشد تا با شناخت بیشتر، به تصمیم گیری های بهتری در مورد این افراد بپردازیم. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور بررسی نشانگان اختلال ADHD در مدال آوران المپیادهای علمی کشوری، از یک مطالعهی مقایسهای با یک گروه همتا استفاده شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 49 نفر از دانشجویان مدال آور المپیادهای علمی کشوری و 50 نفر دانشجوی غیر المپیادی که با دانشجویان المپیادی مدال آور از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی معادل بوده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. به منظور بررسی علایم اختلال بیتوجهی و بیش فعالی، از پرسشنامه ی کانرز بزرگسالان (CAARS-S: SV) استفاده گردید. برای مقایسهی نمرات دو گروه در علایم ADHD، از آزمون t مستقل و به منظور مقایسهی فراوانی افراد مبتلا به این علایم، از آزمون خیدو استفاده شد.
یافته ها: از 49 دانشجوی المپیادی، 21٪ دارای بیتوجهی، 27٪ دارای پرتحرکی و 27٪ دارای شاخص ADHD بوده و نمراتی بیشتر از نقطه برش دریافت کردند. مقایسهی فراوانی دانشجویان المپیادی که دارای این علایم بودند با دانشجویان غیر المپیادی، تفاوت معناداری را از نظر آماری نشان داد (05/0p<). همچنین، نتایج آزمون t مستقل برای مقایسهی بین دانشجویان المپیادی و غیر المپیادی در خرده مقیاسهای ADHD، تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (05/0p<).
نتیجه گیری: به نظر میرسد که نشانگان بیشفعالی و نقص توجه در میان دانشجویان المپیادی بیشتر از دانشجویان غیرالمپیادی است. به منظور پیشگیری از مشکلات تحصیلی، رفتارهای پرخطر و همچنین سوء مصرف مواد، انجام مطالعات جامع تر و برنامههای پیشگیری و درمان مناسب توصیه می شود.
Background and Aim: The presence of high IQ within the ADHD population is an area of some controversy. The literature on this topic is primarily comprised of case reports and observations. The aim of this study was to investigate the prevalence of attention deficit/ hyperactivity disorder in Olympiad students.
Materials and Methods: This descriptive-comparative study was performed on Olympiad students. The sample included 49 Olympiad students and 50 non-Olympiad student who were selected by random sampling after filling two questionnaires، including the demographic characteristics questionnaire and the Conner’s Adult Attention Deficit/Hyperactivity (CAARS-S: SV) questionnaire.
Results: From the 49 Olympiad students، 25 students (51%) were inattention index، 33 students (67%) in the hyperactivity index had higher or much higher scores than average and، 30 students (61%) had higher or much higher scores in ADHD index. The results of t-test for comparison between Olympiad students and non-Olympiad students score on ADHD scales show significant difference existed in two groups (p< 0.05).
Conclusion: According to the results، we presume that the symptoms of hyperactivity and attention deficit are common among Olympiad students. For preventing educational problems and high-risk behaviors، such as drug use، further studies and appropriate preventive and treatment programs are highly recommended.