خلاصة:
یکی از شیوه های رایج برای هویت یابی و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است. غالبا افراد در مصرف فرهنگی، انواع کالاها و نمادهای ارزشمند را، نه به خاطر ارزش مادی شان بلکه به دلیل ارزش فرهنگی آنها و به منظور ایجاد تصاویری مطلوب از خویش در ذهن دیگران مصرف می کنند. در این میان، انتخاب الگوی خاصی از مصرف فرهنگی یا شیوه ها یا ترجیحات فرهنگی نیاز به منابع فرهنگی یا سرمایه فرهنگی دارد یا به تعبیری مصرف فرهنگی نیاز به منابع و سرمایه فرهنگی دارد. یکی از راه های دستیابی به منابع و سرمایه فرهنگی نیز از طریق تحصیلات و آموزش و پرورش و انباشت دانش رسمی و مشروع است. بنابراین هدف این تحقیق بررسی تفاوت های مصرف فرهنگی و الگوهای مصرف فرهنگی برحسب سطوح مختلف تحصیلات در میان شهروندان تهرانی است. سطوح مختلف تحصیلات نیز تاحدی میزان منابع و سرمایه فرهنگی افراد را نشان می دهد. این تحقیق از نوع تحلیل ثانویه است که یافته های آن از داده های جمع آوری شده شورای فرهنگ عمومی گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سطوح مختلف تحصیلات و میزان استفاده از محصولات فرهنگی تفاوت معناداری وجود دارد. به بیانی مصرف فرهنگی در سطوح مختلف تحصیلات از تفاوت معناداری برخوردار است. همچنین یافته ها نشان می دهد که با افزایش تحصیلات میزان استفاده از محصولات فرهنگی نیز افزایش می یابد، بهطوریکه با افزایش تحصیلات، میزان استفاده از امکانات بصری، میزان گوش دادن به موسیقی و رفتن به سینما و تئاتر افزایش پیدا کرده است. در نهایت اینکه مصرف فرهنگی هم در سطوح و میزان های مصرف و هم در الگو یا ترجیح مصرف، در میان افراد با تحصیلات مختلف متفاوت بوده است. بهطوریکه می توان گفت، تحصیلات با انباشت منابع و سرمایه های فرهنگی در فرد به شکل دهی شیوه های خاصی از مصرف دست زده است.
One of the common ways to identifying and representing himself، especially in the modern age، cultural consumption. Often people in cultural consumption، types of commodities and precious symbols، in order to create favorable images of themselves in the minds of others are taking.The choice of specific pattern of cultural consumption، cultural preferences or practices، the need for cultural resources or cultural capital. Thus cultural consumption needs for resources and cultural capital. One way of achieving cultural resources and cultural capital through education and informal education and knowledge accumulation.
The aim of this study was to investigate differences in cultural consumption and cultural consumption patterns based on different levels of education among the citizens of Tehran. Different levels of education، shows of resources and cultural capital. This study is a secondary analysis.
Results indicate that among the various levels of education and cultural consumption، there is a significant difference. The results show that with increased education، increased consumption of cultural products. So that the higher the education، the use of visual features، listening to music and going to the cinema and theater level has increased. Finally، cultural consumption levels and consumption rates and patterns varied among people with different education. So we can say، education and cultural assets in the accumulation of resources، causing formation of certain forms of cultural consumption is he.
ملخص الجهاز:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Bourdieu 2 Van Eijck با چنين پيش فرضي ميتوان گفت که افراد با سطح تحصيلات مختلف ، داراي منابع و سرمايهۀ فرهنگي متفاوت بوده و شيوه هاي و ترجيحات فرهنگي مختلفي دارند و در نوع ، شيوه و ميزان مصرف ، متفاوت بوده و ماهيت مصرف فرهنگي نزد آنان يکسان نيست .
لذا در پي آنيم تا به اين سؤال اصلي پاسخ دهيم که اولويت بندي الگوهاي مصرف فرهنگي برحسب متغير تحصيلات چگونه بوده و آيا بين گروه هاي تحصيلي و ميزان استفاده از محصولات فرهنگي رابطه وجود دارد يا نه ؟ انتخاب تحصيلات از آن روي است که اولا مهم ترين منبع دسترسي به سرمايۀ فرهنگي و ثانيا تبلوري از ميزان سرمايۀ فرهنگي در اختيار فرد بوده و متعاقب آن ميتواند بازنمودي از نوع و شيوه هاي مصرف فرهنگي را بازتاب دهد.
علاوه براين ، در نوع و شيؤە مصرف فرهنگي، افراد و ذائقه هاي مختلف مصرف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Zavisca 2 Van Rees 3 Torche 4 De Graaf 5 Status maximisation hypothesis 6 Ganzeboom فرهنگي متفاوتي دارند.
جدول شماره ٥: انواع موسيقي گوش داده شده توسط پاسخگويان برحسب تحصيلات (اولويت ١) (رجوع شود به تصوير صفحه) يافته هاي جدول شمارٔە ٥ هم نشان ميدهد که بيشترين نوع موسيقي گوش داده شده در ميان افراد با تحصيلات پايين مربوط به موسيقي سنتي با ٢٧/٤ درصد، موسيقي محلي ايراني با ٦/٨ درصد و موسيقي پاپ ايراني با ٥/٥ درصد است .