خلاصة:
هدف: هدف از این مطالعه اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه (لوید و گرساد) در میان دبیران تربیت بدنی استان کردستان است.
روش شناسی: تعداد 269 نفر از دبیران تربیت بدنی استان کردستان با استفاده از نمونه گیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (900N=). ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد نگرش سنج رایانه CAS (لوید و گرساد) است، این مقیاس شامل سه خرده مقیاس اضطراب، علاقه مندی و اطمینان و شامل سی گویه با اظهارات سازگار و ناسازگار درباره نگرش نسبت به رایانه است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ (خرده مقیاس های اضطراب، اطمینان و علاقه مندی نسبت به رایانه به ترتیب 77/0، 71/0 و 77/0 و کل مقیاس 82/0) استفاده شد.
یافته ها: در نتایج تحلیل عاملی چهار عامل شناسایی شد، ولی با توجه به تفاوت معنی دار واریانس تبیین شده به وسیله عامل اول می توان فرم فارسی را تک عاملی دانست. گویه های مبین این عامل، همگی نگرش های منفی و اضطراب نسبت به رایانه را در بین دبیران تربیت بدنی نشان می دهد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده می توان فرم فارسی مقیاس CAS را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خرده مقیاس ها با نمره کل مقیاس نشان می دهد که همه آن ها بر روی هم حوزه رفتاری واحدی را اندازه می گیرند (69/0r=).
نتیجه گیری: امروزه رایانه به یک جزء مکمل آموزشی در همه سطوح آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین فهمیدن اینکه چگونه عوامل مختلف در تعامل با محیط و ویژگی های کاربر قرار دارند برای تاثیر تدریس و فرایند یادگیری که سبب اهداف خوشایند می شود، اهمیت دارد که این موضوع تا حد زیادی از نگرش نسبت به رایانه تاثیر می پذیرد. تحقیقات در این زمینه نشان داد که همواره هنگام ورود فناوری های جدید به عرصه تعلیم و تربیت، مقاومت هایی از سوی اشخاص، به ویژه دبیران و مدیران به عمل می آید و دبیران معمولا نگرش مثبتی نسبت به فناوری های نو ندارند و از مواجهه با آن دچار هراس می شوند.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري : امروزه رايانه به يک جزء مکمل آموزشي در همة سطوح آموزش تبديل شده است ؛ بنابراين فهميدن اينکه چگونه عوامل مختلف در تعامل با محيط و ويژگي هاي کاربر قرار دارند براي تأثير تدريس و فرايند يادگيري که سبب اهداف خوشايند مي شود، اهميت دارد که اين موضوع تا حد زيادي از نگرش نسبت به رايانه تأثير مي پذيرد.
ضريب پايايي آلفا براي نمرة کل مقياس ٠/٩٢ برآورد شد و ضرايب آلفا براي خرده مقياس هاي اضطراب ، اطمينان و علاقه مندي به ترتيب ٠/٨٢، ٠/٨٠ و ٠/٨٤ تعيين شدند: در تحليل عاملي متناسب با گويه هاي پنج عامل استخراج شده ، نگرش منفي دانشجويان نسبت به رايانه نمود پيدا کرد (کيم و مک لين ١، ١٩٩٤).
همچنين در پژوهشي که روي فرم فارسي اين مقياس در ميان دانشجويان صورت گرفت ، ضريب پايايي آلفا براي سه خرده مقياس اضطراب ، اطمينان و علاقه مندي به رايانه به ترتيب ٠/٨٣، ٠/٧٩ و ٠/٨٥ و براي نمرة کل مقياس ٠/٩٣ محاسبه شد و در تحليل ساختار عاملي مقياس ، اضطراب و تشويش در کار با رايانه نمود پيدا کرد (علي آبادي ، ١٣٨٦).
گويه هاي مبين اين عامل همگي بيانگر نگرش هاي منفي در مورد رايانه است و تشويش و اضطراب نسبت به آن را در بين دبيران تربيت بدني نشان مي دهد.
A study of the attitudes of pre-service teachers towardthe use of computers, Educational Communication and Technology Journal, 35(3), 149-155.