خلاصة:
The present study considers the issue of verbal violence in the language of drama. In
the evaluation of verbal violence, Jeanette Malkin (2004) proposes six maxims, through
which language may be considered as an arrogant element. The characters in dramatic
texts (as in other literary texts) are created, developed, evolved and - in some cases -
destroyed by language. In a considerable number of modern plays, language acts as an
antagonist who is to destruct and demolish the personality of the other(s) in the play
with violence and aggression; so, the theoretical study of dramatic verbal violence as a
component of dramatic discourse is considered indispensible to critical discourse analysis
of dramatic texts and the study of power relations as reflected in the dialogues.; Focusing
on the patterns of dramatic verbal violence introduced by Malkin, this study aims to
discuss the dominant patterns of verbal violence in Mountain Language, a play by Harold
Pinter, and investigates the role of language in shaping, and destroying of human identities
این مقاله به بررسی مسئله خشونت کلامی در زبان نمایشی می پردازد. ژانت مال یکن (2004) شش مولفه برای بررسی خشونت کلامی معرفی می کند که به واسطه وجود این مولفه ها زبان را می توان عنصر خشونت آمیز دانست. شخصیت ها در متون نمایشی، (هم چون متون دیگر ادبی)، توسط زبان خلق می شوند، تحت استیلای قوانین حاکم بر آن پرورش می یابند، گاهی توسط آن مورد تعرض قرار می گیرند و در نهایت دگرگون می شوند. در تعداد قابل توجهی از نمایش نامه های مدرن، زبان در نقش آنتاگونیستی ظاهر می شود که با خشونت و ستیزه جویی نقش نابودی و تخریب دیگر شخصیت های نمایش نامه را بر عهده دارد. نظر به این که شکل گیری شخصیت های نمایشی بر پایه دیالوگ هایشان شکل می گیرد، مطالعه علمی خشونت کلامی به عنوان یکی از مولفه های کلام دراماتیک در این نوع ادبی ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر بر پایه نظریه مالکین در مورد الگوهای خشونت کلامی در درام، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی این الگوها در نمایش نامه زبان کوهستان هارولد پینتر می پردازد و تلاش می کند تا مولفه های غالب در گفتمان خشونت آمیز شخصیت های این نمایش و هم چنین روابط قدرت حاکم در این اثر را ارائه دهد.