خلاصة:
مفهـوم مقاومـت (پایـداری) مفهـومی عـام در فرهنـگ همـة ملـت هـا، از جملـه ایـران اسـت کـه نـشات گرفتـه از یـک واکـنش غیـرارادی در برابـر تهـاجم (داخلـی / خـارجی ) مـی باشـد. در ایــن بــاره، آثــاری کــه از یــک ســو رســالت بــه تــصویر کــشیدن عوامــل بــروز انقــلاب چــون اختنــاق، اســتبداد داخلــی و غــصب ســرمایه هــای ملــی و از ســوی دیگــر پایــداری همــة اقــشار جامعه به ویژه مردم را بـه عهـده دارنـد بـا نـام ادبیـات پایـداری شـناخته مـی شـوند. در ایـن میـان، توجه به عوامـل مـوثر در تـداوم مقاومـت مردمـی کـه در نهایـت بـه پیـروزی منجـر مـی گـردد از اهمیــت شــایانی برخــوردار اســت . ایــران اســلامی بــا روحیــة انقلابــی و اســتکبار ســتیزی خــود همواره به عنوان بهتـرین الگـوی مقاومـت سرمـشق سـایر جوامـع قـرار گرفتـه اسـت . بـا توجـه بـه اینکـه کـشور ایـران بـه محـض برکنـاری دورة پهلـوی بـا تهـاجم کـشور عـراق مواجـه شـد و بـا همـان شـرایط نامـساعد توانـست هـشت سـال بـه صـیانت از باورهـا و ارزشهـای خـود بپـردازد و در نهایــت پیروزمندانــه از میــدان بیــرون بیایــد؛ لــذا در ایــن پــژوهش ، ضــمن ارائــة مبــاحثی پیرامـون ادبیـات پایـداری بـه عوامـل و بـن مایـه هـای مـوثر در تـداوم میـزان مقاومـت و پایـداری در ایــران پرداختــه شــده اســت . یافتــه هــا بیــانگر ایــن اســت کــه هرچنــد وجــود عــواملی چــون داشتن عـرق ملـی و حـس اسـتقلالطلبـی در رونـد موقیـت ایـران تاثیرگـذار بـوده اسـت لـیکن ، در هــر برهــه ای از تــاریخ کــشورمان از میــان عوامــل مــوثر، اصــلی تــرین بــن مایــة مقاومــت و تــداوم پایــداری کــه موجبــات پیــروزی را فــراهم گردانیــده چیــزی نیــست جــز، ایمــان قــوی و اعتقاد راسخ این ملت به موازین دینی و مذهبی .
ملخص الجهاز:
اندیـشه هـای دیـن مبـین اسـلام کـه تجلـی گـاه آن، قـرآن محمـدی، سـنت پیـامبر(ص ) و آمـوزههـای اهـل بیـت (علـیهم الـسلام) هـستند، نمونــه هــایی بــارز در زمینــة برپــایی عــدالت و مبــارزه علیــه باطــل محــسوب مــی گــردد و ایــن امــر در ادب مقاومــت مــردم ایــران در مبــارزه بــا اســتعمار(نهــضت مــشروطه )، اســتبداد داخلـی (دورة پهلـوی) و جنـگ تحمیلـی (دفـاع مقـدس) بـه خـوبی انعکـاس یافتـه اسـت ؛ بــه بیــان دیگــر، پوشــش اصــلی همــة آرمــانهــای انقــلاب ایــران در دیــن و آمــوزههــای دینـی دیـده مـی شـود.
١-١- بیان مسأله انقـلابهـا همگـی در اثـر نارضـایتی مـردم از نظـام حـاکم بـر جامعـه شـکل مـی گیرنـد؛ بنــابراین ، ادبیــات پایــداری بــه کــشور و مــردم خاصــی تعلــق نــدارد؛ لــیکن ، از بــین جــوامعی کــه هــر کــدام بــه طریقــی نارضــایتی خــود را از نظــام حکــومتی حــاکم بــه صــورت جنــبش هــای مردمــی مطــرح نمــودهانــد کــشور ایــران از جایگــاه ویــژهای برخـوردار بـوده بـه طـوریکـه بـسیاری از مـسلمانان را بـرای برقـراری حکومـت اسـلامی برانگیختــه اســت و همــواره بــا یــادآوری مقاومــت ملــت ایــران روحیــة پایــداری خــود را حفظ کـرده و بـه مبـارزة خـود ادامـه دادهانـد؛ بـه عبـارت دیگـر، مهـم تـرین مـسأله ای کـه موجــب شــده حرکــت هــای انقلابــی ایــران از یــک ســو الگــوی عملــی دیگــر کــشورها قــرار گیــرد و از ســوی دیگــر توجــه جامعــة جهــانی را بــه خــود معطــوف کنــد، چیــزی جز،پایــداری طــولانی مــدت ملــت ایــران نیــست ؛ بنــابراین ، کــشف و بیــان مؤلفــه هــای مــؤثر در تــداوم پایــداری ملــت انقلابــی ایــران از اهمیــت فراوانــی برخــوردار مــی باشــد.