خلاصة:
هدف از این پژوهش ، بررسی اثر دورة آموزشی شنا بر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان است . این پژوهش از نوع نیمه تجربی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است . کلیه دانشجویان دختر که در سال تحصیلی ٨٩-٩٠ در دانشگاه علم و صنعت تهران مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند که از میان آنها ٦٠ نفر از طریق نمونه گیری داوطلبانه و با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند و پرسشنامه شخصیتی برنرویتر را تکمیل کردند. سپس ، افراد گروه آزمایش به مدت دو ماه تحت آموزش تکنیک های شنا قرار گرفتند و در پایان آزمودنیهای هر دو گروه، دوباره پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری ٠/٠٥ >α استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش شنا بر هر شش صفت شخصیتی مورد بررسی تاثیر معنیدار داشته است . این دوره سبب افزایش صفات شخصیتی اعتماد به نفس ، برونگرایی، اجتماعی بودن و کاهش صفات شخصیتی میل به عصبی بودن، برتریجویی و با خود بودن آزمودنیهای گروه آزمایشی شده بود. با توجه به اینکه زندگی دانشگاهی با استرسهای متعدد و پیچیدهای عجین شده است ، به نظر می رسد توانایی مقابله با این استرسها به وسیله کسب توانمندی های روانشناختی از طریق مشارکت در فعالیت جذاب و مفرح شنا امکانپذیر خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می شود به منظور تامین و حفظ سلامت روانشناختی و برخورداری از ویژگی های مطلوب شخصیتی از آموزش شنا به عنوان راهکاری موثر استفاده شود.
ملخص الجهاز:
با توجه به اینکه بیشتر نتایج پژوهشی نشان میدهند که فعالیت بدنی منظم ویژگیهای شخصیتی مختلف را تحت تأثیر قرار میدهد و این تأثیر به متغیرهای متعددی از جمله نوع ورزش، مدت زمان انجام تمرینات و آزمودنیهای تحقیقات و غیره بستگی دارد و با در نظر گرفتن اینکه شنا ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش میدهد، عضلات را قوی و محکم و بدن را نرم و انعطافپذیر میکند و باعث میشود فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند (٦)، این سؤال پیش میآید که آیا دو ماه تمرین منظم شنا میتواند بر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دختر تأثیرگذار باشد؟ علاوه بر آن با توجه به اینکه دانشگاه و تجارب استرسزای آن ممکن است در افزایش مشکلاتی مانند فرسودگی، اضطراب، اختلالات رفتاری و دیگر بیماریهای روانی به ویژه در دانشجویان دختر نقش داشته باشند و به دلیل اهمیت جدی بیماریهای روانی و مشکلات مرتبط با آن در جامعه دانشگاهی به آزمونهای بیشتری از عوامل مثبت و منفی مرتبط با سلامت روانی و شخصیتی دانشجویان نیاز است تا از این طریق بتوان مداخلات مؤثری برای افزایش یا کاهش این عوامل در برنامه ریزی های ادارة تربیت بدنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری فراهم کرد؛ از این رو، هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش شنا بر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت تهران است .