خلاصة:
شکلگیری و چگونگی مشارکت شهروندی در بین شهروندان، تحت تأثیر عوامل و متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی وضعیت مشارکت شهروندی و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن است. روش تحقیق، پیمایشی است و جامعهی آماری مورد مطالعه، سرپرستان خانوارهای شهر مشهد میباشد. نمونهای 182 نفری با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شد. نتایج حاصله نشان میدهد که میانگین مشارکت شهروندی، در بین پاسخگویان در حد متوسط رو به پایین میباشد. میزان مشارکت شهروندی با متغیرهای فایدهمندی مشارکت شهروندی، جامعهپذیری مشارکت شهروندی، اعتماد اجتماعی، احساس تعلق به شهر و پایگاه اجتماعی-اقتصادی رابطهی مستقیم و معناداری دارد. تحلیلهای رگرسیون چندگانه و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که فایدهمندی مشارکت شهروندی، جامعهپذیری مشارکت شهروندی و اعتماد اجتماعی مهمترین و تعیین کنندهترین عوامل تأثیر گذار مستقیم و مثبت بر مشارکت شهروندی محسوب میشوند. در حالی که پایگاه اجتماعی- اقتصادی و احساس تعلق به شهر تأثیر غیر مستقیم بر مشارکت شهروندی دارند. محققان نتیجه گرفتند که تاکید بر فایدهمندی مشارکت شهروندی ، جلب اعتماد و آگاه سازی چگونگی مشارکت میتواند باعث موفقیت برنامه مشارکت شهروندی شود. از طرف دیگر، مناطق پایین شهر باید در برنامه ها از اولویت برخوردار باشد. همچنین میتوان گفت در این برنامهها نباید بر احساس تعلق به شهر تاکید ورزید.شکل گیری و چگونگی مشارکت شهروندی در بین شهروندان ، تحت تأثیر عوامل و متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی است . هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی وضعیت مشارکت شهروندی و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن است . روش تحقیق ، پیمایشی است و جامعه ی آماری مورد مطالعه ، سرپرستان خانوارهای شهر مشهد میباشد. نمونه ای ١٨٢ نفری با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. نتایج حاصله نشان میدهد که میانگین مشارکت شهروندی، در بین پاسخگویان در حد متوسط رو به پایین میباشد. میزان مشارکت شهروندی با متغیرهای فایده مندی مشارکت شهروندی، جامعه پذیری مشارکت شهروندی، اعتماد اجتماعی، احساس تعلق به شهر و پایگاه اجتماعی-اقتصادی رابطه ی مستقیم و معناداری دارد. تحلیل های رگرسیون چندگانه و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که فایده مندی مشارکت شهروندی، جامعه پذیری مشارکت شهروندی و اعتماد اجتماعی مهمترین و تعیین کننده ترین عوامل تأثیر گذار مستقیم و مثبت بر مشارکت شهروندی محسوب میشوند. در حالی که پایگاه اجتماعی- اقتصادی و احساس تعلق به شهر تأثیر غیر مستقیم بر مشارکت شهروندی دارند. محققان نتیجه گرفتند که تاکید بر فایده مندی مشارکت شهروندی ، جلب اعتماد و آگاه سازی چگونگی مشارکت میتواند باعث موفقیت برنامه مشارکت شهروندی شود. از طرف دیگر، مناطق پایین شهر باید در برنامه ها از اولویت برخوردار باشد. همچنین میتوان گفت در این برنامه ها نباید بر احساس تعلق به شهر تاکید ورزید.
ملخص الجهاز:
"این امر با توجه به سطح معناداری آزمون t-test نشان میدهد جامعه پذیری مشارکت شهروندی در میان پاسخگویان در سطح متوسط به بالا بوده و قابل تعمیم به جامعه ی آماری است .
همانگونه که جدول شماره ١٠ نشان می دهد از بین متغیرهایی مستقل پژوهش فایده مندی مشارکت ، جامعه پذیری مشارکت و اعتماد اجتماعی دارای سطح معناداری قابل قبول هستند و رابطه ی مستقیم و معناداری با متغیر وابسته (مشارکت شهروندی) دارند و در مدل باقی میمانند.
در گام سوم متغیر جامعه پذیری مشارکت که دومین ضریب بتا را داشته است به عنوان متغیر وابسته قرار می دهیم و همانطور که نشان داده شده است دو متغیر احساس تعلق به شهر و پایگاه اجتماعی - اقتصادی با متغیر مورد نظر ارتباط مستقیم و معناداری دارند.
در گام چهارم و آخر متغیر اعتماد اجتماعی که دارای سومین ضریب بتا بوده است به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شود و همانگونه که جدول نشان می دهد متغیر احساس تعلق به شهر و پایگاه اجتماعی - اقتصادی با این متغیر ارتباط آماری مثبت و معنادار دارد.
در پاسخ به سوال تحقیق و با توجه به نظریه های مورد استفاده این نتایج حاصل شد که میزان مشارکت شهروندی در بین سرپرست خانوارهای شهر مشهد پایین تر از حد متوسط است .
همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که هرچه پایگاه اجتماعی – اقتصادی فرد بالاتر باشد از لحاظ جامعه پذیری مشارکت شهروندی، فرد در مرتبه بالاتری قرار دارد که این امر باعث افزایش مشارکت شهروندی میشود."