خلاصة:
گردشگری، امروزه یکی از مسائل مهم و موثر اقتصادی و یکی از عوامل برجستهی ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. هدف از این پژوهش ارزیابی و یررسی برنامههای مدیریت گردشگری در منطقهی مرنجاب، واقع در جنوب دریاچهی نمک و مشخص نمودن مشکلات و موانع، اهداف و سیاستهای گردشگری منطقه، در راستای توسعه اکوتوریسم است. پژوهش حاضر، به بررسی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها با استفاده از تکنیک مدیریت استراتژیک SWOT پرداخته و در نهایت، راهبردهای مناسب را ارائه کرده است. شرایط ویژهی ژئومرفولوژیکی و ژئوتوریسمیاز مهمترین توانمندیهای منطقه برای جذب گردشگر است. روش تحقیق حاضر تلفیقی از دو روش کتابخانهای و مطالعات میدانی است. در روش کتابخانهای علاوه بر متون مرتبط با موضوع، برخی از اطلاعات مورد نیاز، خصوصا اطلاعات کمیاز طریق مراجعه به کتابخانهها وسازمانها جمعآوری شد. در روش مطالعات میدانی، جمعآوری اطلاعات، از طریق مشاهده مستقیم (عکس و فیلم)، مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در این راستا تعداد 10 پرسشنامه به روش دلفی پرشد، سپس با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک سوآت تجزیه و تحلیل شد. در نهایت عوامل داخلی و خارجی ارزیابی شدند و راهبردهای آنها استخراج شد. استخراج ماتریس داخلی و خارجی نشان داد که راهبردهای WO اولویت بیشتری برای اجرا دارند و نهایتا این عوامل توسط ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) به ترتیب 1ـ احداث و بهبود وضعیت واحدهای اقامتی خدماتی، 2ـ ارائهی تبلیغات گسترده، 3ـ حفاظت از جاذبههای گردشگری، 4ـ ارتقای شبکه حملونقل منطقه، 5ـ تربیت نیروی متخصص با بهرهگیری از مراکز آموزش گردشگری کاشان 6ـ آشنا کردن مردم بومیبا فرهنگ گردشگری توسط مراکز آموزشی کاشان با هزینه دولتی ویا سرمایهگذاران، اولویتبندی شدند.
ملخص الجهاز:
نوری و همکارانش (١٣٨٥)در این خصـوص بـه مطالعـه و ارزیـابی زیسـت محیطی سیاست های استراتژیک توسعه صنعتی ایران پرداختند و کلیه نقاط قوت و ضـعف سیسـتم را بررسـی کردند، اکبرپور سراسکانرود(١٣٨٦)مدل سوآت را در به سازی بافت فرسوده محله سـیروس تهـران بکـار بـرد و تمامیراهکارهای خود را از طریق ماتریس های آن استخراج نمـود.
در این پژوهش بـرای تدوین راهبردهای کلان گردشگری منطقه از دو ماتریس تهدیدات ، فرصت ها، نقاط ضعف ، نقاط قوت و ارزیـابی عوامل داخلی و خارجی استفاده شده است .
١ - Internal factor analysis summary نتیجه ی نهایی از ارزیابی عوامل داخلی (مجموع نمـره نهـایی ٢/١٥٣٥) بیـانگر آن اسـت کـه نقـاط ضـعف گردشگری منطقه مرنجاب از نقاط قوت آن بیش تر است و راهبردهای کلان باید بـه گونـه ای تـدوین شـود کـه بتوان این نقاط ضعف را برطرف نمود.
١ - External factor analysis summary استنتاج نهایی از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (مجمـوع نمـره نهـایی ٢/٥٩) آن اسـت کـه فرصـت هـای فراروی گردشگری منطقه بیش تر از تهدیدات پیرامون آن بوده و در نتیجه راهبردهای کـلان بـرای گردشـگری منطقه باید به گونه ای تدوین شود که بتوان از فرصت های محیطی به نحو احسن استفاده نمود.
نتیجـه ی نهـایی از ارزیابی عوامل داخلی (مجموع نمره نهایی ٢/١٥٣٥) بیانگر آن بود که نقاط ضعف گردشگری منطقه ی مرنجاب از نقاط قوت آن بیش تر میباشد و راهبردهای کلان باید به گونه ای تدوین شود که بتـوان ایـن نقـاط ضـعف را برطرف نمود.