خلاصة:
These resources include educational teachings of the Holy Quran, Prophet Muhammad (pbuh) and the infallible Imams' way of life (as). In this paper, first the concept and status of educating children in Islamic teachings are elaborated. Then the rights of children in the family and the role of parents in raising them are explained. Later, different aspects of raising children in Islam, including physical, intellectual, religious, moral and social facets of education will be expounded. Finally, methods of raising different educational aspects of children are explained and some educational proposals are offered for the realization of the ideal education for children. مسئلۀ تربیت ، از نیازهای ضروری و مهم هر جامعۀ انسانی محسوب میشـود. در این میان ، تربیت کودک وظیفۀ خطیری اسـت کـه بـه ویـژه بـرای والـدین مسئولیت آفرین است و کیفیت تحقق آن میتواند برای فرد، خـانواده و جامعـه سرنوشت ساز باشد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه دین مبین اسلام انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بوده و طی آن مجموع منابع و اسناد مربوطه بررسی شدند. ایـن منـابع شامل آموزه های تربیتی قرآن کریم و سیرٔە زندگی پیامبر اسـلام و امامـان معصوم بوده است . در مقالۀ حاضر، ابتدا مفهوم و جایگاه تربیت کودک در آموزه های اسلام تشریح میشود، سـپس حقـوق کـودک در خـانواده و نقـش والدین در تربیت کودک تبیین میگردد و در ادامه ابعاد تربیتی کودک از دیدگاه اسلام ، شامل تربیت جسمانی و عقلانی، تربیت دینی و اخلاقـی و نیـز تربیـت اجتماعی کودک تشریح میشود. در پایان ، روش هـای پـرورش ابعـاد تربیتـی کودک بررسی میشود و پیشنهادهای تربیتی برای تحقق تربیت مطلوب کودک ارائه میگردد. جوامع انسانی ممکن است با گذشت زمان و با توجه به شرایط خاص خود، بـا پدیده های مخرب اجتماعی در شکل های متفاوت روبه رو شوند. از جملۀ ایـن آفت ها فتنه است که در آن ، فضا به سبب آمیخته شدن حق و باطل ، غبـارآلود و گمراه کننده می شود. این فضا نیاز به شناخت دارد تا بتوان راهکارهای گریـز از آن را از تعالیم اسلامی استخراج کرد و در زمان فتنه ها به کار بست . در تعالیم اسلامی برای درامان ماندن و خروج از گرداب فتنـه ، راهکارهـای زیادی ارائه شده است . نهج البلاغه به عنوان اخ القران از سوی کسی کـه خـود را قرآن ناطق معرفی میکند و فتنه هایی را تجربه کرده است که نظام نوپای اسلام را تهدید میکرد و توانست به سلامتی از آن ها عبور کند، می تواند بهترین منبـع برای دریافت این راهکارها باشد. این مقاله به این مهم در سه حـوزٔە اعتقـادی
ملخص الجهاز:
بـه عبارت دیگر مناسب ترین زمـان بـرای پـرورش رفتارهـای مطلـوب بـرای بـه کارگیری در دوران های بعدی زندگی، زمانی است که هنوز شخصیت کودک شکل نگرفته و مسئولیت این امر حساس در وهلۀ اول بر عهدٔە خانواده ، به ویژه والدین است .
در مجموع میتوان گفت اسلام ، مکتب تربیت است و والدین را بـه تربیـت نیکوی خود و فرزندانشان ترغیب و تشویق نمـوده اسـت .
ایـن خداگونه شدن در حقیقت آشتی انسان با فطـرت خـدادادی ، از طریـق تربیـت عقلانی، اخلاقی و دینی بوده که در قرآن کریم ، در سـیره پیـامبر اسـلام امامان معصوم به آن توجه بسیار فراوانی شده است .
» (آل عمـران ، (١٥٩ ب ) روش های تربیت دینی و اخلاقی در آموزه های اسلامی، روش های گوناگونی برای تربیـت دینـی و اخلاقـی کودک ارائه شده است .
» اگر بخواهیم کودک را مطابق برنامۀ تربیتی اسلام که در رفتار و گفتار علوی تجلی یافته است ، پرورش دهیم ، باید به اصول ویژه ای توجـه کنـیم : از جملـه ، اصل سلامت بدن ، اصل سلامت روح ، اصل سلامت عقل و تفکر و اصل اخلاق سالم که بدون تربیت صحیح دینی و اخلاقی و به کارگیری روش هـای مطلـوب تربیتی، برای هیچ کس تحقق نمییابد.
به منظور تربیت مطلوب کودک از دیدگاه اسلام ، بایـد بـه تحقـق تمـایلات درونی کودک و توجه به تمام جنبه های شخصیت او پرداخت و این مهم ، فقـط در محیط خانواده امکان پذیر است .