خلاصة:
هدف :هدف پـژوهش حاضـر، تبیـین تـاثیر رهبـری معنـوی وابعـاد آن بـر توانمندسـازی کتابـداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان است . روش :پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و روش انجام آن بـه صـورت پیمایشـی اسـت . جامعـه پژوهش ٢٣٠ کتابدار شاغل در کتابخانه های عمـومی اسـتان خوزسـتان مـیباشـد. ابـزار گـردآوری داده هـا، پرسشنامه ای پیش ساخته است که در آن ضریب آلفای کرونباخ مقیاس رهبری معنـوی بـا ٢٥ سـئوال ٨٩/.و توانمندسازی با ١٦ سئوال ٠/٨٠بوده است . به منظور تجزیه و تحلیل داده هااز نرم افـزار SPSS اسـتفاده شـده است . برای انجام تحلیل های استنباطی از آزمون های کلموگروف -اسمیرنوف ، رگرسیون چندگانه خطـی ، t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است . یافته ها:مقیاس های توصیفی پژوهش نشان مـی دهـد کـه مولفـه هـای رهبـری معنـوی وابعـاد آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد از بین عوامل اثرگذار بر توانمندسازی، چشم انداز سازمانی، بیشترین و عضویت ، کمترین تاثیر را بر توانمندسازی کتابداران کتابخانـه هـای عمـومی خوزسـتان دارند. همچنین رگرسیون پیش بینی توانمندسازی به کمک رهبری معنـوی معنـیدار بـودو تـاثیر متغیرهـای ایمان به کارو معنیداری در کاردرسطح ٩٥درصد معنی دار بود. اصالت /ارزش :ارزش مقاله حاضر در معرفی دو متغیر اثرگـذار «ایمـان بـه کـار» و«معنـی داری در کار» به عنوان متغیرهای اثرگذار بر توانمندسازی کتابداران است که مدیران منابع انسانی را به تمرکز به ایـن متغیرها در بهبود توانمندسازی دعوت میکند.
ملخص الجهاز:
سـبک رهبـری بـه عنـوان یکـی از فنـون و راهبردهـایی کـه بـا توانمندسـازی ارتبـاط دارد، ضرورت توانمندسازی را بیش از پیش آشکار ساخته اسـت و از ایـن رو، سـازمان هـا بـرای نقـش رهبری در فرایند توانمندسازی کارکنان اهمیت به سزایی قائل شده اند.
بـا توجـه بـه مطالب عنوان شده ونقش مهم رهبری معنوی کتابخانه های عمـومی در توانمندسـازی کارکنـان ، این مقاله به بررسی تأثیر رهبری معنوی در توانمندسازی کتابداران کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان خوزستان میپردازد.
بـا توجه به ویژگیهای رهبر معنوی و نقش سبک رهبری در توانمندسـازی کارکنـان ، ایـن پـژوهش بر آن اسـت تـا نقـش رهبـری معنـوی در توانمندسـازی کتابـداران کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان خوزستان را بسنجد.
در پـژوهش ضـیائی، نرگسیان و آیباغی اصفهانی (١٣٨٧) فقط مؤلفه های چشم انـداز سـازمانی، عشـق بـه نـوع دوسـتی ، ایمان به کار، معنیداری در کارو عضویت در سازمان با توانمندسازی کارکنان ارتبـاط داشـت و بین تعهد سازمانی و توانمندسازی رابطۀ علـی وجـود نداشـت و میـان بـازخوردو توانمنـد سـازی رابطۀ علی معکوسی موجود بود، درحـالیکـه در پـژوهش حاضـر همـۀ ابعـاد رهبـری معنـوی بـر توانمندسـازی کارکنـان تـأثیر داشـت .
بـه طـور کلـی، مقایسـۀ نتـایج ایـن پـژوهش بـا سـایر پژوهش های این موضوع نشان دهنـدة نتیجـۀ یکسـان اسـت ؛ یعنـی رهبـری معنـوی در سـازمان بـر توانمندسازی کارکنان تأثیر دارد.
این یافته هـا نشـان مـیدهـد کـه بـه نظـر کتابداران جامعۀ پژوهش ، دو مؤلفه ایمان به کـارو معنـیداری هـم در حـد مطلـوبی در مـدیریت کتابخانه های عمومی استان خوزستان توسط مدیران به کار گرفته می شودو هم تـأثیر مطلـوبی بـر توانمندسازی کتابداران دارند.