خلاصة:
با توجه به این موضوع که نوع رابطه والد- فرزند نقش بسزایی در رشد یا اختلال کودک دارد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر خانواده بر بهبود رابطه مادر- فرزند و کاهش پرخاشگری انجام شد. در یک طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل ، ٢٧ کودک با نشانه های پرخاشگری با نمونه گیری هدفمند در دو گروه آزمایش (١٠) و گروه کنترل (١٧) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش مداخلات مبتنی بر رویکرد رشد یکپارچه انسان و گروه کنترل مداخله نما (ایمنی در خیابان ) را دریافت کرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رابطه مادر- فرزند و پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش دبستانی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد مداخلات رابطه مثبت کلی مادر- فرزند را به طور معناداری افزایش و خرده مقیاس های تعارض و وابستگی را به طور معناداری کاهش داد اما در خرده مقیاس نزدیکی افزایش معناداری حاصل نشد همچنین پرخاشگری به طور معناداری کاهش یافت . مداخلات توانست رابطه مادر- فرزند را بهبود بخشیده و پرخاشگری را کاهش دهد. این امر لزوم طراحی یک مداخله جامع و در ارتباط با انواع چالش های رشدی دوران کودکی را آشکار میسازد.
ملخص الجهاز:
"تاکنون پژوهش های مختلفی در داخل و خارج برای کاهش مشکل پرخاشگری کودکان مورد استفاده قرارگرفته است مانند استفاده ازهنر نقاشی ( Nezadi Kashani, Mirzamani, Davarmanesh et ٢٠١٠ ,al)، آموزش هوش هیجانی (٢٠١١ ,Soltanifar &Kimiae, Raftar )، آموزش مهارت های اجتماعی )٢٠١١ ,et al &Kim, Doh, Hong & ٢٠٠٢ ,et al &Nangle, Erdley, Carpenter ( اما اکثر تحقیقات درمان انفرادی کودک را مدنظر قرار داده اند.
لازم به ذکر است که بعد از حذف تصادفی ٧ نفر از گروه کنترل به منظور مساوی شدن تعداد افراد باز هم نتایج با تعداد نابرابر افراد در معناداری آیتم ها یکسان بود نزدیکی )0,08=partial η2 ,0,28=p ,1,225=)1،18(F( وابستگی )0,39=partial η2 ,0,009=p , 9,219=)1،18(F( تعارض )0,56=partial η2 ,0,001=p ,17,985=)1،18(F( رابطه مثبت کلی )0,46=partial η2 ,0,004=p ,11,945=)1،18(F( 1 جدول ٤ نتایج تحلیل کوواریانس با کنترل اثر پیش آزمون برای متغیر پرخاشگری در دو گروه منبع تغییرات مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F p-value η٢ توان آماری پیش آزمون ٢٠٥٧,٨٦٢ ١ ٢٠٥٧,٨٦٢ ١٣,٢٧١ ٠,٠٠١ ٠,٣٥ ٠,٩٣ گروه ٦٧٧٠,٧١٦ ١ ٦٧٧٠,٧١٦ ٤٣,٦٦٣ ٠,٠٠٠ ٠,٦٤ ١,٠٠ خطا ٣٧٢١,٦٢٠ ٢٤ ١٥٥,٠٦٨ کل ٧٦٨٢٢ ٢٧ همان طور که در جدول ٤ مشاهده میشود نتایج به دست آمده از مقایسه پس آزمون پرخاشگری در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات آموزش ، نمرات کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشته است (٠,٦٤= η2 ,٠."