خلاصة:
مدل های ارتفاعی که تبیین رقومی از تغییرات پیوسته مربوط به پستی و بلندی ها می باشند، قادرند که جاده ها رادر یک موقیعت واقعی نمایش دهند و امکان مدیریت روی جاده های کوهستانی را تسهیل بخشند . همچنین اینمدل ها قادرند با استفاده از تصاویر ماهواره ای پتانسیل خطرات طبیعی را محاسبه نمایند و از این طریق در کاهشبلایای طبیعی جاده ای سودمند باشند. این تحقیق جاده چالوس از کرج تا کندوان را - که حوادث بی شماری درمسیر آن رخ می دهد - انتخاب نموده است . چون این قسمت جاده در حوضه آبریز سد کرج ( امیرکبیر) واقع شده است لذا از مدل ارتفاعی (DEM) این حوضه که از تصاویر راداری (SRTM) استخراج شده، استفاده گردیده است. از این مدل لایه های پستی و بلندی (Hillshade) استخراج گردیده و لایه های منحنی میزان، شبکه زهکشی شیب، جهت شیب، مسیر بزرگترین شیب و . . . تهیه شده است همچنین این قسمت جاده از نقشه 1/50000 استخراج و پس از زمین مرجع کردن آن در مجموعه لایه های فوق قرار گرفته است و پس از تحلیل، پتانسیلخطرات طبیعی در مسیر این جاده را ارزیابی نموده است.مدل های ارتفاعی که تبیین رقومی از تغییرات پیوسته مربوط به پستی و بلندی ها می باشند، قادرند که جاده ها را در یک موقیعت واقعی نمایش دهند و امکان مدیریت روی جاده های کوهستانی را تسهیل بخشند. همچنیـن ایـن مدل ها قادرند با استفاده از تصاویر ماهواره ای پتانسیل خطرات طبیعی را محاسبه نمایند و از این طریق در کـاهـش بلایای طبیعی جاده ای سودمند باشند. این تحقیق جاده چالوس از کرج تا کندوان را - که حوادث بی شـمـاری در مسیر آن رخ می دهد - انتخاب نموده است . چون این قسمت جاده در حوضه آبریز سد کرج (امیرکبیر) واقـع شـده است لذا از مدل ارتفاعی (DEM) این حوضه که از تصاویر راداری (SRTM) استخراج شده ، استفـاده گـردیـده است . از این مدل لایه های پستی و بلندی (Hillshade) استخراج گردیده و لایه های منحنی میزان ، شبکه زهکشی ، شیب ، جهت شیب ، مسیر بزرگترین شیب و . . . تهیه شده است همچنین این قسمت جاده از نـقـشـه ١.٥٠٠٠٠ استخراج و پس از زمین مرجع کردن آن در مجموعه لایه های فوق قرار گرفته است و پس از تحلیـل ، پـتـانسـیـل خطرات طبیعی در مسیر این جاده را ارزیابی نموده است .
ملخص الجهاز:
"٣- بررسی و تحلیل نتایج همان طور که نقشة توپوگرافی که توسط مدل ارتفاعی سه بعدی شده است (شکل ١) نشان می دهد، ایـن جاده از داخل دره ، نزدیک به خط القعر عبور نموده و تونل های احداثی در مسیر این جاده از قسمـت انـتـهـای ناهمواری یا به عبارت دیگر از قسمت فرود محوری عبور می نماید.
شکل ١- موقعیت جاده در مدل ارتفاعی SRTM شکل ٢- موقعیت جاده چالوس در تصویر IRS سقوط بهمن از جمله پدیده های فعال در مسیر این جاده می باشد، زیرا کوه های مشرف بر جاده بـراسـاس آمار برف سنجی از اواخر آبان تا اواسط اردیبهشت ماه بارش خود را به صورت برف دریافت می کند و براسـاس مطالعات انجام شده (قهرودی ، ١٣٨٤، ٣٣ ) دمای ٣ درجه سلسیوس دمای ذوب برف می باشد که از ماه آذر تـا فروردین دامنه های مشرف به جاده وارد قلمرو ذوب نمی شود، لذا خطر سقوط بهمن طی ماه های فوق افزایـش می یابد و هنگامی که ذوب برف ها فرا می رسد و احتمال سقوط بهمن کاهش می یابد به دلیل افزایش فشار آب منافذ و شکاف سنگ ها، احتمال وقوع زمین لغزش فزونی می یابد، هنگامی که ذوب برف ها به اتمام می رسد و دامنه ها خشک می شود، دما شکافتگی فعال شده و زمینه را برای ریزش فراهم می سازد و اغلب اوقات هـمـة فرایندها با شیب تند دامنه و حهت آن به سوی جاده سبب تشدید حوادث طبیعی و افزایش تصادف ها می شود."