خلاصة:
اهرم ، مفهومی عمیق با تاریخچه طولانی و کارکردی گسترده در ادبیات مالی دارد که مستلزم درک ، شناخت و چرایی مبتنی بر حقایق آن است . این امر دستاوردی را به همراه دارد که نشان می دهد دانش مالی در جهت تکامل و نقش آفرینی ، با دانش های دیگر نظیر فیزیک در تعامل بوده است و نیز شاخه ای جدید از علم بنام فیزیک مالی را معرفی می نماید. پژوهش حاضر، به روش تحلیلی - قیاسی مبتنی برشناخت تاریخی ، به تبیین تاریخچه و چیستی اهرم ها در چارچوب فلسفی با هدف و رویکرد نوین برای شناخت و ترویج دانش مالی پرداخته است . از جمله مهم ترین هدف این تحقیق ، بازکاوی تاریخچه اهرم ها برای ارتقاء فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی ، است اگرچه مبدع واژه ای آن ارشمیدس بوده اما اولین بار در قالب اندازه گیری و مفهوم شناسی جامع ، به ابوعلی سینا منتسب شده است ، و ریشه آن در سرزمین ایران است . نتایج تحقیق شواهدی مبنی بر تائید این موضوع که اولا، شهیر نامدار ایرانی ، ابن سینای بزرگ ، اولین بار اهرم را در فیزیک مکانیک برای جابجائی اجسام سنگین به صورت جامع و قابل اندازه گیری بکار برد ثانیا، این مفهوم ، از فیزیک به حوزه مالی ورود پیدا کرد. ثالثا، اندازه گیری اهرم ها در دانش مالی به مفهوم تحمل فشار ناشی از وجود هزینه های ثابت که به منزله همان بارسنگین اجسام در ادبیات فیزیک مبتنی بر نظریات ابن سینا است و برای بقاء و موفقیت بنگاه های اقتصادی ضروری می باشد.
ملخص الجهاز:
"بررسی متون و ادبیات مالی از جمله کتاب مدیریت مالی ١ وستون و بریگام که به عنوان اولین کتاب جامع در این حوزه در سال ١٣٦٨ توسط عبده تبریزی و مشیرزاده مویدی ترجمه و به عنوان مرجع در سالهای متمادی تدریس دروس مالی در دانشگاهها تلقی گردید، مفهوم اهرم به عنوان یکی از ابزارهای برنامه ریزی سود ارائه شد که در آن اشاره گردید «برای یک فیزیکدان ، واژه اهرم (Leverage) مسئله بلند کردن وزنه سنگین را تداعی می کند اما در دنیای تجارت ، درجه اهرمی زیاد یعنی اینکه یک درصد نسبتا، کوچک در تغییر در فروش اثربزرگی در سطح سودآوری شرکت به بار می آورد [عبده تبریزی ، مشیرزاده مؤیدی ، ١٣٦٨، ٨٩].
٣- سنجش و اندازه گیری اهرم ها رحیمی (١٣٨٩، ٣٨-٣٤) بیان می کند که در علم فیزیک مکانیک ، بر رفتار عمومی ماشین های ساده از جمله اهرم ها، قانونی حاکم است که رابطه بین نیروی محرک و بار مقاوم را برقرار می کند، هرچند که این رابطه از یک ماشین به ماشین دیگر متفاوت است و باید با انجام آزمایش دقیق به دست آید، اما با یک تقریب خوب می توان رابطه مذکور را با یک مستقیم تقریب زده در این صورت : رابطه (١) F = mR + C که : m = شیب خط C = نقطه تقاطع خط با محور عمودی (F) و نیروی اولیه ایی است که برای راه اندازی ماشین لازم است و برای غلبه بر اصطکاک و نیروی مقاوم درونی دستگاه باید وارد شود."