خلاصة:
در این پژوهش خواهیم کوشید با هدف تبیین و بررسی شیوههای ارتقای طرح مباحث مهدوی در رسانه، راهکارهای نهادینهسازی رویکرد کیفی به آموزه مهدویت را بیان کنیم. این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی سامان یافته و بر حسب دستاورد یا نتیجۀ پژوهش از نوع توسعهای _ کاربردی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، پژوهشی کیفی به شمار میرود.گفتنی است این نوشتار «مهندسی فرهنگ مهدوی» را از جمله وظایف رسانه دینی میداند و تفکیک میان «رسانه دینی» و «دین رسانهای»، رسالتشناسی رسانه در عرصۀ مهدویت و جایگاهشناسی پژوهشهای بنیادین در حوزه رسانه را از الزامات مهندسی فرهنگ مهدوی در رسانه برمیشمرد.نتایج به دست آمده از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد «تعمیق نگاه آسیبشناسانه به فعالیتهای رسانهای در عرصه مهدویت»، «مدیریت صحیح رسانهای رویارویی با شبهات مهدوی»، «رصد هوشمندانۀ فعالیتهای رسانهای رقیب»، «توجه به دو اصل بنیادین مفید بودن و اولویت داشتن در ارائه پیام مهدوی»، «رصد مستمر افکار عمومی» و «کوشش برای نمادسازی منطبق با باورها و ارزشهای مهدوی» از جمله موارد مهم در ارتقای طرح مباحث مهدویت در رسانه است.
In this study، which is aimed at explaining and exploring ways of improving Mahdism in the eyes of media، redesigning the components of institutionalizing the qualitative approach to the doctrine of Mahdism in the media is the issue. This article uses a descriptive analytic survey approach and is organized by achievement of the results of research as development applied. The research purpose is exploratory and the type of data used in this research is qualitative.
According to the article، a kind of cultural engineering، towards Mahdism is among the duties of religious media and there is a distinction between "religion-oriented media" and "media-enhanced religion". It is also deemed a crucial requirement of cultural engineering towards Mahdism upon and for the media to understand the stance of field of Mahdism and conduct fundamental research in this field. The results of analyzing the data collected shows that "A deliberation on the media activities in the field Mahdism"، as well as a "good management to face the doubts regarding Mahdism in the media،" "smart monitoring of the media activities of the rivals، '' attention to two fundamental principles of helpfulness and priority in providing a messianic message "،" continuous monitoring of public opinion "and" attemting to consistently make symbols in accordance with the Mahdism beliefs and values ". what mentioned above are among the most important issues in promoting millenarianism issues in the media.
ملخص الجهاز:
مهمترین راهکارها در عرصه نهادینهسازی رویکرد کیفی به اندیشه مهدویت چیست؟ در این نوشتار، روش پژوهش از نوع توصیفی _ تحلیلی است و با توجه به این روش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مصادیق رسانه، اعم از شفاهی، چاپی، تصویری و...
شاخصهای جنگ نرم در تقابل با اندیشه مهدویت شاخصهای فرهنگی شاخصهای اجتماعی شاخصهای سیاسی تغییر نگرشها و ارزشهای آموزه مهدویت ترویج واگرایی مذهبی در باورداشت اندیشه مهدویت مبارزه با جنبشهای عدالتخواهانه در جهان گرایش به الگوهای منجیباوری رقیب آرمانی جلوه دادن روزگار نامطلوب جهانی رواج بیتفاوتی سیاسی در قبال بیعدالتیها و تبعیضهای سیاسی رواج گرایشهای خرافی در عرصه مهدویت القای بیاعتمادی عمومی به ایدۀ زمینهسازی ظهور حمایت از سلفیگری در تقابل با اندیشه نجاتگرایانه مهدویت تغییر الگوهای شناختی اندیشه مهدویت تغییر ارزشهای اجتماعی مبتنی بر اندیشه مهدویت القای ناکارآمدی الگوی ولایت فقیه در ادارۀ جامعه بهرهگیری از آسیبهای رویکرد به اندیشه مهدویت تغییر سبک زندگی اسلامی حمایت از مدعیان دروغین مهدویت سلاح اصلی در جنگ نرم، نه چگونگی و ابزار انتقال پیام، بلکه خود پیام و چگونگی تأثیرگذاری بر مخاطب است (جمعی از نویسندگان، 32:1388).
4. این پژوهه نشان داد تعمیق نگاه آسیبشناسانه به فعالیتهای رسانهای در عرصۀ مهدویت، مدیریت صحیح رسانهای مواجهه با شبهات مهدوی، توجه به دو اصل بنیادین مفید بودن و اولویت داشتن در ارائه پیام مهدوی، رصد مستمر افکار عمومی و کوشش در جهت نمادسازی منطبق با باورها و ارزشهای مهدوی از جمله موارد مهم در ارتقای طرح مباحث مهدویت در رسانه است.