خلاصة:
دراین مقاله با روش تحلیلی- توصیفی نخست به نظریه و دیدگاه کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی پرداخته و سپس این نظریات در قابوسنامه مورد تطبیق قرار گرفت.لورنس کلبرگ این مراحل را در سه سطح و شش مرحله بیان می کند که عبارتند از: سطح پیش قراردادی، سطح قرار دادی، سطح فرا قراردادی. هدف از این مقایسه آگاهی از تفاوتها و شباهتهای بین نظریات این دو اندیشمند می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که قابوسنامه عنصرالمعالی به عنوان یک منبع علمی برای رشد اخلاقی علاوه بر دارا بودن مراحل رشد کلبرگ حاوی مراحل بیشتری است که از دین و مذهب نشأت گرفته است. وی برخلاف کلبرگ فقط به ترسیم انواع مراحل رشد اخلاقی بسنده نمی کند بله در مورد شیوه بهره وری از افراد دیگر در مراتب اخلاقی پند و اندرز نیزمیدهد. همچنین بر مبنای نظریه کلبرگ رسیدن به سطح فرا قراردادی در بزرگسالان تقریبا امکان پذیر نمی باشد ولی از نظر عنصرالمعالی با تکیه بر قوانین الهی و مذهب حتی به این مرحله هم میتوان رسید
In this paper and stady analytical - descriptive method, Kohlberg`s stages of moral development theory have perspective have reviewed. and then these views have been implemented by Qabus nama. lawrence Kohlberg suggests these stages in three level of the six stages. These include: the level of the PreLcontract, the contract, the Post L contract. The purpose of this comparison is the awareness of the differences and similaritities between the views of these two thinkers.Theresults obtained from this implementation shows that Keikavus Qabus nama is a source of moral growth and in addition to having Kohlberg stages with further steps which arises from religin. Unlike Kohlberg, he doesn`t draw only a variety of stages of moral order. Also on Kohlbergs theory, reaching beyond conventional levels in adults is almost impossible. But in Keikavus view, it is possible to reach this stage based on the laws of God and religin.