خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نرخ بازده فردی آموزش در ایران برحسب جنسیت دانشآموختگان شاغل و نوع آموزش آنان صورت گرفته است. الگوی برآوردی تابع دریافتی مینسر است که با ساختار اجتماعی و اقتصادی خانوار ایرانی مطابقت داده شده است. دادههای مورد استفاده در تحقیق، نتایج تحقیق ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار در سال 1381 است و جامعهی آماری پژوهش، کلیهی شاغلان سرپرست خانوار در سال مذکور است. در این مقاله نقش متغیرهای سال تحصیل، تجربه، جنسیت، بخش اشتغال و نوع شغل به در آمد پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که نرخ بازده آموزش دارندگان تحصیلات عالی، بیشتر از سایر افراد، برای شاغلان در بخش خصوصی بیشتر از شاغلان در بخش دولتی، برای کارفرمایان کمتر از غیرکارفرمایان و برای زنان بیشتر از مردان است. همچنین بازده آموزش برای رشتههای مهندسی بیشتر از بازده آموزش برای رشتههای علوم انسانی و علوم پایه است. نرخ بازده آموزش برای شاغلان سرپرست خانوار حدود 7/5 درصد برآورد شده است. همچنین هر سال تجربه حدود4/4 درصد به دریافتی شاغلان میافزاید.
ملخص الجهاز:
"Li,F; Zhao,Y;Morgan,J سرمایه گذاری در طول زمان دارد و بازده آن به صورت جریان در آمد در طی زمان فراهم شود (کارنوی ، ١٣٨٠) نرخ بازده برحسب افراد مختلف می تواند نوساناتی داشته باشد هارمون وهمکاران دو دلیل عمده در خصوص این که چرا نرخ بازده برای افراد مختلف متفاوت است را ذکر کرده اند، آن ها تفاوت در این نرخ را ناشی از تفاوت قدرت ریسک و همچنین عدم هماهنگی و یکسان بودن افراد (بر حسب قابلیت ها و توانایی های متفاوت فردی ) مختلف معرفی کرده اند(هارمون و همکاران ،٢٠٠٢)در نهایت به این امر باید اشاره کرد که تحقیق حاضر به ارزیابی نرخ بازده فردی آموزش بر حسب جنسیت ونوع آموزش دانش آموختگان شاغل می پردازد تا میزان سود دهی در آموزش را مورد ارزیابی قرار داده و بدین وسیله برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی را در زمینه ی چگونگی تخصیص منابع به این بخش در مقایسه با دیگر سرمایه گذاری ها رهنمون کند.
6 الگوی ٧ e+Ʃ Bd Dd + ٢ au t -at t +as + a٠ =lny d=1 که در آن a٠ عرض از مبدا، s معرف سال های تحصیل ، t معرف سرمایه گذاری از طریق آموزش و یادگیری ضمن کار و D بردار متغیرهای مجازی که تأثیر جنسیت ، نوع شغل (کارفرما در مقابل غیر کارفرما)، بخش اشتغال (دولتی در مقابل خصوصی )، رشته ی تحصیلی وضعیت تأهل و محل سکونت بر تبیین تغییرات دریافتی نمونه ی مورد ارزیابی را برآورد می کند."