خلاصة:
مدیران واحدهای تجاری طی دورۀ مدیریت، بهدنبال یافتن راهکاری برای بهبود عملکرد واحد تجاری خودهستند. یکی از این راهکارها بهکارگیریراهبرد تنوع است که ضمن ایجاد دامنهای از فعالیتهای تجاری برای شرکتها، به بهبود عملکرد آنها نیز کمک میکند.پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبرد تنوع بر عملکرد 87 نمونه از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 - 1388 میپردازد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ غیرخطی بین راهبرد تنوع و سودآوری واحد تجاری با در نظر گرفتن افراز تنوع به دو بخش مرتبط و نامرتبط است. در این پژوهش برای آزمون فرضیهها، مدل رگرسیون خطی چندمتغیره بهکار گرفته شد و روش آماری آن روش دادههای پانل است. نتایج، حاکی از وجود رابطۀ U شکل بین تنوع و سودآوری واحدهای تجاری است؛ به این معنا که سودآوری در سطوح پایین تنوع مرتبط کاهشیافته و در سطوح بالای تنوع مرتبط افزایش مییابد. همچنین سودآوری در سطوح پایین تنوع نامرتبط افزایشیافته و در سطوح بالای تنوع نامرتبط کاهش مییابد.
ملخص الجهاز:
"٤٠٠- ٣٨٥ بررسی تأثیر راهبرد تنوع بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به کمک معیار آنتروپی فرزانه حیدرپور١، کیمیا علوی ٢ مدیران واحدهای تجاری طی دورة مدیریت ، به دنبـال یـافتن راهکـاری بـرای بهبـود عملکرد واحد تجاری خود هستند.
یکی از این راهکارها به کارگیری راهبرد تنوع است که ضـمن ایجاد دامنه ای از فعالیت های تجاری برای شرکت ها، به بهبود عملکرد آنها نیز کمـک مـی کنـد.
بر اساس پژوهش های محققانی چون جاکومین و بری (١٩٧١) و لویت (١٩٧٥)، یکی دیگر از عواملی که انتظار می رود موجب بهبود عملکرد شود، بـه کـارگیری راهبرد تنوع ١ است که تاکنون بسیاری از واحدهای تجاری از آن به عنـوان راهبـردی بـرای رشـد بهره برده اند (نشت ، ٢٠١٣).
از نتایج پژوهش این گونه برمی آید که بهره مندی از راهبـرد تنـوع بـر عملکـرد واحد تجاری تأثیر می گذارد و مدیران به منظور افزایش سودآوری واحد تجاری خود، باید به تولیـد محصولات با تنوع مرتبط در سطوح بالا و محصولات با تنـوع نـامرتبط در سـطوح پـایین اقـدام کنند.
نتیجة این پژوهش با یافته های کاپاس وامی و ویلالونگا (٢٠١٠)، السا و همکاران (٢٠١٠)، ژائو (٢٠٠٨)، میگوئل و ریو (٢٠٠٧)، میلـر (٢٠٠٦)، رحمـان و لیمـک (٢٠٠٤)، بـرکمن و واگنـر (٢٠١١)،کلین و سیدنبرگ (٢٠١٠)، گرس (٢٠١٠) و اشمیت و والتر (٢٠٠٩) که رابطة بین راهبرد تنوع و عملکرد را خطی در نظر گرفتند، همخوانی ندارد؛ اما بـا نتیجـة پـژوهش پـارک و چانـگ (٢٠١٢) که برای اولین بار رابطة U شکل بین تنوع مرتبط و نامرتبط را با عملکرد واحـد تجـاری مطرح کردند، همخوانی دارد."