خلاصة:
یکــی از مهم تریــن مباحــث امامت ، گفتگو پیرامــون راه های تعیین امام اســت . در این میان ، بهترین راه تعیین امام ، نص بوده که موردپذیرش اندیشمندان مذاهب اسلامی اســت . نــص از جهــت وضــوح دلالت به دو قســم »نص جلــی « و »نص خفی « تقســیم می شــود. نــص جلی بدون واســطه ، امامــت را اثبات خواهــد کرد؛ و از همیــن رو دارای اهمیت ویژه ای است . در ایــن پژوهــش نــص جلــی بــر امامــت بلافصــل حضــرت امیرالمومنین ؟ در شــب معراج ، از منابع اهل سنت موردبررسی قرار خواهد گرفت و صحت سند آن با توجه به مبانی ایشان در علوم حدیث اثبات خواهد شد. از آنجاکه این نص ، از نصوص جلیه اســت ، با اثبات صحت ســند و بدون ضمیمه شدن مقدمه ای دیگر، امامت بلافصل امیرالمومنین ؟ ثابت خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"٩. ٤٨٣ ق ( در کتــاب مناقــب امیرالمؤمنیــن علــی بــن أبــی طالــب ؟، ایــن حدیــث را این چنین روایت کرده است : )نــا( أبــو طالــب محمــد بن أحمد بــن عثمــان ، از: )نا( أبو عمــر محمد بن العبــاس بــن حیویــه الخــزاز _ به صورت اجــازه _ از: )ثنا( ابن أبــی داود، از: إبراهیــم بــن عباد الکرمانی ، از: )ثنا( یحیی بن أبی بکیر، از: )نا( جعفر بن زیاد، از: )عن ( هلال الوزان ، از: )عن ( أبی کثیر الأسدی ، از: )عن ( عبدالله بن أسعد بن زرارة ، از: )عن ( پدرش : رسول الله صلی الله علیه ]و آله [ و سلم فرمودند: »شبی که به معراج برده شدم ، به سدرة المنتهی رسیدم ، سپس دربــارٔە علــی ]؟[ ســه چیز بــر من وحی شــد: او امام پرهیزکاران ، و ســرور مسلمانان ، و پیشوای سپید رویان درخشان به سوی جنات نعیم است «.
طریق دوم :أحمد بن محمد ســلفة اصفهانی معروف به أبو طاهر الســلفی )د ٥۷٦ ق ( در کتاب الطیوریات این روایت را چنین نقل میکند: )نــا( أحمــد، از: )ثنــا( محمــد، از: )ثنا( ابن أبــی داود، از: )ثنــا( إبراهیم بن عبــاد الکرمانــی ، از: )ثنا( یحیی بــن أبی بکیر، از: )ثنا( جعفــر بن زیاد، از: )عن ( هلال الوزان ، از: )عن ( أبی کثیر الأسدی ، از: )عن ( عبدالله بن أسعد بن زرارة : رســول الله صلی الله علیه ]و آله [ و ســلم فرمودند: »شــب معراج به سدرة المنتهی رسیدم ، پس دربارٔە علی ]؟[ سه چیز به من وحی شد: همانا او امام پرهیزکاران ، و ســرور مســلمانان ، و پیشوای پیشانی سپیدان به سوی جنات نعیم است «."