خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به شهر بندر انزلی و نواحی تفرجگاهی آن است. این مقاله به نقش دلبستگی به مکان، به عنوان میانجی رابطهی میان ارزیابی مثبت گردشگران از تجربهی شهر (رضایتمندی) و وفاداریشان به آن، میپردازد. دو مکان برای مطالعه انتخاب شد: خیابان پاسداران، بلوار انزلی. چرا که طبق مشاهدات، این مکانها مورد استقبال بالاترین تمرکز گردشگران قرار دارند. بنابراین، چارچوب نمونهگیری بر مبنای نمونهگیری خوشهای طراحی و تعیین شد. بدین صورت که این دو خیابان به عنوان دو خوشهی جغرافیایی انتخاب شده و در این دو خوشه از نوع نمونهگیری در دسترس نمونهها انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از آنها جمعآوری شد. برمبنای دادههای گردآوری شده از 386 گردشگر (از طریق پرسشنامه) و با استفاده از مدل معادلهی ساختاری، روشن شد که گردشگران رضایتمند سطحی از دلبستگی عاطفی را به شهر میزبان شکل میدهند و سرانجام به آن وفادار میشوند. اگرچه، تمام ابعاد دلبستگی به مکان به لحاظ آماری معنیدار نشدند و نیز ابعاد دلبستگی به مکان و رضایتمندی از قدرت پیشبینی برابری در خصوص ابعاد وفاداری به شهر میزبان برخوردار نبودند. بر مبنای این یافتهها، مفاهیم در نظر و عمل این تحقیق به بحث گذاشته میشوند.
ملخص الجهاز:
بنابراین ، درک این که تا چه حد رضایتمندی گردشگر در یک مقصد گردشگری به شکل گیری دلبستگی عاطفی و وفاداری به مکان کمک میکند، از اهمیت برخوردار است .
از این گذشته ، برخی پیشنهاد کرده اند که درکی از نقطه ی قوت تعهد مصرف کنندگان بینشی در مورد تمیز بین مشتریان کاملا وفادار و آنان که انتخاب برند یا مکان [توسط ایشان ] به شدت تحت تأثیر عوامل موقعیتی نظیر کمیابی گزینش ها، در دسترس بودن دیگر گزینه ها، و انتخاب اجباری قرار دارد، فراهم میآورد (برای مثال ، پریتچارد٢ و همکاران ، ١٩٩٩).
برای مثال ، مطالعات نشان داده اند که گردشگران بین منطقه ای که نسبت به تجربه ی شان بسیار رضایتمندند به احتمال زیاد قصد بازگشت مجددشان را اعلام و به طور جدی آن مقصد را به سایرین نسبت به آنهایی که رضایتمندی کم تری دارند پیشنهاد میکنند (تیان - کل و همکاران ، ٢٠٠٢؛ چی و کو٣، ٢٠٠٨).
با استفاده از این چارچوب ، کایل و کلیگوس شواهدی تجربی را فراهم نمودند که نشان دهنده ی اثر تعهد روان شناختی بر وفاداری رفتاری بازدیدکنندگان نسبت به یک مکان تفریحی طبیعی است (لی و همکاران ، ٢٠١١: ٥).
ایشان دریافتند که رضایتمندی کلی نسبت به یک تجربه ی دیدار اثر مستقیم و نیز غیرمستقیم از طریق میانجی وفاداری نگرشی (به عبارت دیگر، دلبستگی به مکان ) بر وفاداری کنشی داشت .
همان طور که در جدول ٤ و شکل ٢ نشان داده شده ، رضایتمندی از مکان پیش بین معنیدار تمام ابعاد دلبستگی به مکان است .