خلاصة:
امروزه در فضای تجارت و کسب وکار، تغییرات پیچیده و غیر خطی و تحولات ناپیوسته پیش بینی آینده را تا حد بسیار زیادی نا ممکن ساخته است و سازمان هـا را وادار کـرده اسـت کـه خـود ر ا بـا امـواج خروشان تغییر منطبق سازند. در این عصر بی ثبات ، تفکر استراتژیک میتواند راهی بـرای حفـظ بقـا و ادامه حیات سازمان باشد. تفکر استراتژیک ، یک فعالیت مشخص و معین است کـه هـدف آن ، کشـف استراتژیهای خلاق و بدیع بوده است که میتوان به وسـیله آن قواعـد بـازی را تغییـر داد و آینـده ای متفاوت و ایده آل ایجاد کرد. در این پژوهش رابطه تفکر استراتژیک مدیران و کیفیت محصولات مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق را ٥٧ نفر از مدیران واحدهای تولیدی شـهرک صـنعتی کوثر اشتهارد تشکیل میدهند. تعداد نمونه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کـوکران ٢ و بـا احتسـاب ضریب اطمینان ٩٥ درصد، ٥٠ نفر انتخاب شد. در قسمت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افـزار SPSS و به کمک آزمون پیرسون ٣ نتایج به دست آمده نشان داد که تفکر اسـتراتژیک ، تفکـر سیسـتمی
تفکر در زمان ، خلاقیت و تمرکز بر هدف رابطه مثبت و معناداری بـا کیفیـت محصـولات دارنـ د. امـا فرصت طلبی رابطه ای با کیفیت محصولات ندارد.
ملخص الجهاز:
"n +t 57* جدول ١ مؤلفه های پژوهش ردیف مؤلفه متغیر شاخص 1 تفکر استراتژیک تفکر سیستمی میزان توجه به عوامل زنجیره ارزش به عنوان ارزش اساسی میزان تعامل بین عوامل زنجیره ارزش میزان تعامل افقی و عمودی تمرکز بر هدف میزان تعریف و شناسایی اهداف و آرمان های اصلی و نهایی میزان تلاش در جهت دستیابی به اهداف اصلی و نهایی میزان به کارگیری روش های جدید در صورت موفقیت نداشتن فرصت طلبی میزان توجه به تغییر و تحولات محیطی میزان استفاده و بهره گیری از این تغییر و تحولات میزان تأثیر عوامل محیطی در اصلاح روش ها و فرایندها فرضیه سازی میزان نهادینه شدن روحیه ابتکار، خلاقیت و نوآوری میزان استفاده از روش «چه میشود اگر» میزان استفاده از روش های علمی برای تصمیم گیری تفکر در زمان میزان توجه و بررسی نقاط قوت و موفقیت های قبلی میزان توجه و شناسایی نقاط قوت و ضعف فعلی میزان نقش تجارب گذشته و حال در تدوین چشم اندازها 2 متغیرهای جمعیت شناختی سن (سال ) کمتر از ٣٠، بین ٣٠ و ٤٠، بین ٤٠ و ٥٠، بالاتر از ٥٠ تجربه (سال ) کمتر از ٥، بین ٥ و ١٠، بین ١٠ و ٢٠، بالاتر از ٢٠ تحصیلات دیپلم و پایین تر، فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس و بالاتر / ٢-٣- روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها برای تعیین روایی، پرسشنامه ها در اختیار ٥ تن از اساتید محترم مدیریت قرار گرفت و آنان بـا استفاده از گزینه های( کاملا مناسب ، مناسب ، بینظر، نامناسب ، کاملا نامناسب ) قضاوت کردند."