خلاصة:
حضور در بازارهای جهانی و گسترش فعالیتها در خارج از کشور، یکی از اهداف اصلی شرکتهای بزرگ است؛ و در صورتیکه انتخاب کشور مقصد جهت سرمایهگذاری همراه با مطالعات کارشناسی است، منبعی سودآور برای شرکتها خواهد بود. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب کشور مناسب جهت سرمایهگذاری، نهادهای مختلفی درزمینه رتبهگذاری و ارزیابی ریسک کشورهای مختلف فعالیت دارند که هر یک به جنبههای بهخصوصی تأکید دارند. در پژوهش حاضر شاخصهای مؤثر بر سرمایهگذاری در کشورهای بهینه جهت سرمایهگذاری و براساس نظر کارشناسان داخلی تدوین شده است. در مرحله نخست، شاخصهای کمی از طریق مطالعات کتابخانهای و گزارشهای منتشر شده ازسوی نهادهای بینالمللی استخراج شده و شاخصهای کیفی مؤثر بر انتخاب کشورهای هدف نیز براساس مصاحبههای کارشناسی تعیین شده است. در مرحله دوم، براساس 16 شاخص بهدست آمده از مرحله قبل و بهکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و تاپسیس، به مقایسه و رتبهبندی 47 کشور منتخب در غالب سه عامل اصلی سهولت فعالیت در کسب و کار، وضعیت کلان اقتصادی و وضعیت بازار سرمایه دستهبندی شدهاند.
One of the main objectives of the companies is to attend international markets and expand their activities abroad. In case that selection of the destination country for investment be along with expertise studies، it will be a profitable source for companies. Due to the importance of this topic، numerous institutions are active in the field of risk ranking and risk assessment of different countries that each one focuses on a particular aspect. In this study، affecting factors for investment in foreign countries are formulated according to local experts’ opinions and based on that، the optimized countries for investment have been determined.
In the first place، quantitative indices are extracted from library studies and reports issued by international institutions، and qualitative indices affecting the choice of target countries have been determined based on expertise interviews. In the second place، based on 16 indicators derived from the previous step، and by means of Analytical Hierarchy Process (AHP) and Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) decision making techniques، 47 selected countries have been compared and ranked. It is worth noting that the 16 indicators are classified into 3 main factors: The ease of action in business، macro economy‘s status and the capital market of the country’ status.
ملخص الجهاز:
تدوین شاخص های مؤثر بر سرمایه گذاری در کشورهای خارجی و رده بندی کشورهابراساس آن با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندشاخصه محمد حسن نژاد،٭امیر شریف فر٭٭ تاریخ دریافت ١٣٩٣/٩/١٢ تاریخ پذیرش ١٣٩٤/٤/١٠ حضور دربازارهای جهانی و گسترشفعالیت هادرخارج ازکشور، یکی ازاهداف اصلی شرکت های بزرگ است ؛ ودرصورتی که انتخاب کشور مقصد جهت سرمایه گذاری همراه با مطالعات کارشناسی است ، منبعی سودآور برای شرکت هاخواهد بود.
به این دلیل ، در پژوهش حاضر سعی بر تدوین شاخص های مؤثر بر سرمایه گذاری خارجی از دید متخصصان و کارآفرینان بوده است ،ازاین رو، با استفاده از مصاحبه با خبرگان و مطالعه کتابخانه ای، شاخص های مؤثر بر انتخاب یک کشور جهت سرمایه گذاری تدوین شده و کشورها براساس شاخص های تدوین شده و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی ١و تاپسیس ، ٢مقایسه و رتبه بندی گردیده اند.
Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) ذکر این نکته ضروری است که مؤسسات رتبه گذار عمدتا در کشورهای توسعه یافته تأسیس شده اندو طیف وسیعی از شاخص های اقتصادی، اجتماعی وسیاسی را محاسبه می کنند که برای نمونه می توان به شاخص هایی همچون آزادی اقتصادی، ریسک اقتصادی، رقابت پذیری، درجه آزادی بازاروبی ثباتی اقتصادی اشاره کرد.
روند تغییرات در شاخص هاو تعداد کشورهای مورد مطالعه در گزارش های کسب و کار (رجوع شود به تصویر صفحه) در آخرین گزارش ارائه شده توسط بانک جهانی ، سنگاپور، نیوزیلند، آمریکا و دانمارک در بالاترین رتبه های سال ٢٠١٣ ازنظر شاخص سهولت کسب و کار قرار گرفته اند.