خلاصة:
هدف پژوهش حاضر کشف روابط بین ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی با تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی سال 1392 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 246 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی، تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی را تحت تاثیر قرار داده است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.
ملخص الجهاز:
"نتایج پژوهش سوکی و فیلهو (٢٠٠٨)، نشان داد هر قدر مشتریان از کیفیت خدمات رضایت داشته باشند، بیشتر احتمال این وجود دارد تا در آینده نیز برای دریافت خدمات به ارئه دهنده فعلی مراجعه نمایند و ارائه دهنده فعلی را به دیگران نیز توصیه می نماید (سوکی و فیلهو، ٢٠٠٨) صنعت گردشگری ورزشی نیز که صنعتی خدماتی است از این مزایای تبلیغات دهان به دهان گردشگران سود می برد.
اما در خصوص بررسی مولفه های کیفیت خدمات (محسوسات ، اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) و تبلیغات دهان به دهان در مقاصد گردشگری ورزشی با استفاده از یک مدل منسجم که همه این متغیر ها را در برگیرد در سطح داخل کشور تحقیق منسجمی مشاهده نشده است .
df GFI AGFI CFI RMSEA محسوسات 2,12 0,97 0,95 0,98 0,003 اعتماد 2,19 0,95 0,93 0,96 0,042 پاسخگویی 2,54 0,98 0,95 0,98 0,026 اطمینان 1,33 0,93 0,91 0,94 0,061 همدلی 2,01 0,95 0,94 0,96 0,049 تبلیغات دهان به دهان 2,44 0,98 0,94 0,99 0,002 برازش قابل قبول کمتر از ٣ بیشتر از ٩٠ درصد کمتر از ١٠ درصد با توجه به نتایج جدول بالا میتوان نتیجه گرفت که الگوهای اندازه گیری از برازش خوبی برخوردار هستند و به عبارتی شاخص های کلی این مورد را تایید میکنند که داده ها به خوبی از الگوها حمایت میکنند.
در این پژوهش اعتبار تجربی روابط بین مولفه های کیفیت خدمات درک شده (محسوسات ، اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) و تبلیغات دهان به دهان در نمونه ای از گردشگران ورزشی در مقصد گردشگری ورزشی شهر نوشهر مورد تایید قرار گرفت ."