خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری پوستر در بین مخاطبان تئاتر در اطراف محل اجرای نمایش انجام شده است. این پژوهش سعی دارد به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از پوستر با مخاطبان تئاتر و ابعاد آن (عناصر بصری پوستر از جمله: ترکیب بندی و کمپوزیسون، طرحهای گرافیکی، رنگ، سایز و محل نصب) بپردازد. روش پژوهش به لحاظ اجراء پیمایشی، به لحاظ معیار هدف کاربردی و به لحاظ معیار زمانی، مقطعی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده اند. از آنجاییکه جامعه آماری این تحقیق (10000) نفر مخاطب تئاتر میباشند، حجم نمونه بنا به فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شده است. انتخاب نمونه های تحقیق بطور تصادفی ساده میباشد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر مستقل (پوستر) و متغیر وابسته تحقیق (مخاطبان تئاتر) و ابعاد آن بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویه ها و بعبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. یافته های پژوهش نشان میدهد بین میزان استفاده از پوستر و مخاطبان تئاتر و ابعاد آن (عناصر بصری پوستر) همبستگی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"با توجه به موضوع تحقیق و بررسی هایی که در آرشیو های مختلف کتابخانه ها و سایت های تخصصی صورت گرفت ، موضوع بررسی تأثیر پوستر در جذب مخاطبان تئاتر بطور جدی و مستقل مورد بررسی و پژوهش قرار نگرفته است ، اما پژوهش هایی که تا حدودی با موضوع فوق در ارتباط بوده اند مورد استفاده قرار گرفت که این پژوهش ها در علم گرافیک " شناخت و بررسی عناصر بصری پوستر در تبلیغات فرهنگی" ، " تاریخچه پوستر" و همچنین در علم ارتباطات " بررسی کارکرد تئاتر به عنوان یک رسانه در ایران " می باشند، که بطور مستقیم به موضوع اصلی این تحقیق مرتبط نمی شوند، لذا بر همین اساس در این پژوهش با مرور متون تحقیقات و پژوهش های مرتبط با موضوع تحقیق و اشاره به نظریه های مرتبط در حوزه ارتباطات چارچوب نظری تحقیق تدوین شد.
به طورکلی پیمایش ها وسیله بسیار خوبی برای سنجش نگرش ها و جهت گیـریهـا در جمعیـت های بزرگ هستند» (ارل ببی،٥٣٠:١٣٨٤) همانطور که گفته شد این تحقیق بدنبال نقش و تأثیر پوسترهای تئاتر در جذب مخاطبان آن است ، بنابراین با متغیرهایی مواجه هستیم که برای انجام این کار لازم است که از روش تحقیق توصیفی زمینه یابی که به تحقیقات پیمایشی نیز تعبیر می شود، استفاده شود چرا که هدف این روش شناخت صفات ، ویژگی ها، عقاید، نگرش ها، رفتار ها و سایر مسائل افراد یک جامعه از طریق مراجعه به آنها است ."