خلاصة:
پل شاپوری (طاق پیل اشکسته)، از آثار به جای مانده از دوران ساسانی در جنوب شهر خرم آباد مرکز استان لرستان است.
گذر زمان و عوامل طبیعی باعث رساندن آسیب های بسیار به این پل عظیم باستانی شده به طوریکه، سازه آن وحدت و یکپارچگی خود را ازدست داده و مرمت آن را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است. از مسئله های مهم در مرمت این پل، استفاده از ملات مناسب است. برای دست یافتن به چنین موقعیتی، ابتدا باید به این سوالها پاسخ داد که ملات اصیل مورداستفاده در این پل چیست. آیا میتوان این ملات را بازسازی نموده و در مرمت پل آن را به کاربرد. هدف این پژوهش، شناسایی ملاتهای این پل و امکان سنجی استفاده از ملات اصیل آن به جای ملاتهای نوین جهت مرمت است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا نمونههایی از ملات پل در قسمتهای مختلف مانند: پی، پایه و عرشه انتخاب و با دقت برداشت شدند.
از نمونه های برداشت شده، آنالیزXRD و XRF به عمل آمد. بررسی نتایج، ملات مورداستفاده در پایه های پل را ملات گچ نیم پخته- نیمکوب، ملات به کاررفته در پی پل را ملات آهکی و ملات مورداستفاده در اندود عرشه را ترکیب آهک و خاکستر نشان داد. سپس از ملات گچ نیم پخته- نیمکوب بازتولیدشده آنالیز XRD و آزمایشات مکانیکی به عمل آمد و با ملات موجود پل مقایسه شد. نتیجه این آزمایش ها نشان دادند، ملات گچ نیم پخته- نیمکوب یک ملات زودگیر و از مقاومت فشاری و کششی مناسبی برخوردار است. این ملات، هنگامی که درمعرض رطوبت قرار می گیرد، مقاومت کششی و فشاری آن افزایش پیدا میکند. باتوجه به این نتایج و ماندگاری این ملات بیش از هزار و چهارصد سال روی پل شاپوری، استفاده از آن برای مرمت پل توصیه میشود.
Shapouri Bridge (Tagh-e-Pil-e-Eshkastah) is one of the remnants of Sasanian dynasty which is located in the south of Khorramabad، capital city of Lorestan. The great ancient bridge of Shapouri has undergone many damages due to the passage of time and natural factors so that it has lost its solidarity and integration which makes its restoration inevitable. To choose the appropriate mortar is a significant challenge for the restoration of bridges. Therefore، the main question is to identify the employed mortars in the construction of this bridge and، consequently، to study the feasibility of using the original mortar instead of the modern ones. To do so، first، some mortars of the bridge were removed as samples from different parts such as the foundation، the bridge truss، and the deck. These samples، then، were analyzed using XRD and XRF methods. The results of the analysis indicate that the type of the mortar used in the bridge truss is Gache Nim Pokhte-Nim Kob whereas lime mortar and a compound of lime and ash are used in its foundation and deck overlay respectively. In the next step، the reproduced mortar of Gache Nim Pokhte Nim Kob was analyzed using XRD analysis and mechanical experiments. The results were then compared with the bridge mortar indicating that Gache Nim Pokhte-Nim Kob is an easily stiffened mortar with suitable compressive and tensional resistance. Once exposed to humidity، the compressive and tensional resistance of the mortar increases. Considering these results and the survival of the mortar upon Shapouri Bridge for more than a thousand and four hundred years، it is recommended to use such mortar in the restoration of Shapouri Bridge.